De ACM concludeert verder dat consumenten die op zoek zijn naar een goedkoper contract voor elektriciteit en/of gas dit meestal niet goed kunnen vinden.
Onredelijke tarieven
De ACM vindt dat leveranciers daarom transparanter moeten zijn over de tarieven die ze bij nieuwe klanten in rekening brengen. Bijvoorbeeld door alle tarieven op hun website te publiceren en het meest aantrekkelijke tarief een prominente plaats te geven.
Om de prijsontwikkeling en de verschillen in het aanbod inzichtelijk te maken, publiceert de ACM voortaan 1 keer per maand een Monitor Consumentenmarkt Energie. Ook is de ACM onderzoek gestart bij de 3 grootste energieleveranciers – Eneco, Essent en Vattenfall – om te controleren of de tarieven van deze bedrijven niet onredelijk zijn.
Honderden euro’s
De ACM kiest ervoor deze 3 leveranciers onder de loep te nemen omdat meer dan de helft van alle huishoudens een energiecontract bij een van deze bedrijven heeft. De ACM zal bij publicatie van de volgende monitor in maart meer informatie kunnen geven over dit onderzoek. Als zou blijken dat bepaalde tarieven onredelijk zijn, neemt de ACM maatregelen.
Uit de Monitor Consumentenmarkt Energie blijkt dat er een verschil is van vele honderden euro’s per jaar voor een gemiddeld gezin op zoek naar een nieuw energiecontract. Vaste contracten worden nauwelijks aangeboden. Uit de monitor blijkt ook dat er vaak grote verschillen zijn tussen verschillende contracten bij dezelfde leverancier. Modelcontracten – de standaardcontracten die altijd voor alle consumenten beschikbaar moeten zijn en waarmee leveranciers onderling dus gemakkelijk te vergelijken zouden moeten zijn – zijn doorgaans het duurst.