De fabrikant meldt zijn focus en middelen volledig te hebben verlegd naar Lightyear 2. Dat is de ‘betaalbare’ zonneauto van het bedrijf die vanaf 2025 in massa geproduceerd moet worden en minder dan 40.000 euro moet gaan kosten. De productie van de Lightyear 0 – die afgelopen december van start ging – is alweer stopgezet. De productiekosten per auto zouden te hoog opgelopen zouden.
Surseance van betaling
Bovendien heeft Lightyear bij de rechtbank het verzoek ingediend om surseance van betaling te krijgen voor Atlas Technologies. Dat is de werkmaatschappij die verantwoordelijk is voor de productie van Lightyear 0 en een dochteronderneming van Atlas Technologies Holding.
Het bedrijf benadrukt dat Atlas Technologies Holding, de intellectuele eigendomsrechten en Lightyear Layer niet onder de surseance van betaling vallen van Atlas Technologies. Wat de gevolgen van het uitstel van betaling voor de 600 medewerkers – die in dienst zijn van het bedrijfsonderdeel waarvoor uitstel van betaling is aangevraagd – is nog niet bekend. De bewindvoerder zal in de komende periode orde op zaken moeten stellen.
Breder publiek
‘Helaas hebben we deze beslissing moeten nemen’, stelt chief executive officer en medeoprichter Lex Hoefsloot. ‘Het hele proces van het ontwikkelen van Lightyear 0 heeft ons bedrijf de afgelopen jaren veel waardevolle lessen opgeleverd. We steken nu al onze energie in het bouwen van Lightyear 2 om deze op tijd beschikbaar te krijgen voor klanten. Onlangs hebben we een wachtlijst voor deze auto gelanceerd, wat resulteerde in meer dan 40.000 abonnementen van individuele klanten en we hadden al ongeveer 20.000 pre-orders ontvangen van wagenparkeigenaren. We hopen de komende weken een aantal belangrijke investeringen af te ronden om op te schalen naar Lightyear 2, een betaalbare elektrische auto op zonne-energie die beschikbaar is voor een breder publiek.’
Valmet Automotive moet personeel ontslaanValmet Automotive, het bedrijf waar de Lightyear 0 geproduceerd wordt, meldt het personeelsbestand te gaan verkleinen. Het Finse bedrijf zou ook de zonneauto Sion van Sono Motors gaan produceren dat eveneens in financiële moeilijkheden verkeerd. Sono Motors startte onlangs de campagne #savesion om extra kapitaal op te halen voor de productie van zijn zonneauto. De huidige marktontwikkelingen dwingen het bedrijf om personeel te ontslaan. Zelf spreekt het over ‘een daling van de autoproductievolumes’ en stelt het dat de veranderingen van toepassing zijn ‘op al het personeel in de business line voor contractproductie van voertuigen’. De noodzakelijke aanpassingen van het personeelsbestasnd zullen maximaal 630 medewerkers betreffen. Valmet Automotive overweegt tijdelijke ontslagen, beëindiging van het dienstverband en wijzigingen in functieomschrijvingen. ‘Er zal naar oplossingen worden gezocht om zo goed mogelijk rekening te houden met de belangen van het personeel en de onderneming’, besluit het bedrijf. |
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.