Hoe lager de luchtweerstandscoëfficiënt van een auto, hoe efficiënter het energieverbruik, waardoor bestuurders een groter bereik hebben en minder afhankelijk zijn van het laden van hun elektrische auto.
WLTP
Lightyear heeft zijn elektrische zonneauto aan een reeks tests onderworpen in een van de FKFS-windtunnels in Stuttgart. De tests zijn uitgevoerd conform de voorwaarden van de Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Het energieverbruik van de Lightyear 0 wordt bepaald door 3 componenten: de aerodynamica, de rolweerstand en de motoren.
Aerodynamica is een belangrijke energieverbruiker, waarbij de luchtweerstand significant toeneemt bij hogere rijsnelheden. Op snelwegsnelheden is aerodynamica goed voor ongeveer 60 procent van het totale energieverbruik. Het ontwerp van de Lightyear 0 minimaliseert de luchtweerstand. De liftkracht en het evenwicht van de auto blijven tegelijkertijd behouden om een soepel rijgedrag voor de bestuurders mogelijk te maken.
Testschema
‘We zijn bijzonder trots op deze prestatie’, stelt Arjo van der Ham, chief technology officer bij Lightyear. ‘Toen we onze technologie begonnen te ontwikkelen, zijn we gestart met een blanco blad papier. We blijven de grenzen verleggen met elke mijlpaal als deze...’
In de komende maanden zal het engineeringteam van Lightyear volgens Van der Ham blijven werken aan een uitvoerig testschema om de Lightyear 0 dit najaar af te kunnen leveren aan klanten.
De juni 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, het potentieel van de directe lijn, balkonzonnepanelen en het verhogen van het zelfverbruik.