- ‘Discussie over afbouw salderingsregeling nog niet afgerond’
- De harde cijfers | Europa installeert dit jaar 5 gigawatt aan batterijen
- Het Dilemma | Is het volledig recyclebare Chinese zonnepaneel over 5 jaar mainstream?
- Project van de week | Gemeente en burgers eigenaar van zonnecarport bij Dolfinarium
- SPIRIT solar lighting: ‘Als je dromen hebt, moet je ze najagen’
- Netbeheerders over uitvallende omvormers zonnepanelen: ‘Koffiedik kijken of spanningsproblemen volledig op te lossen zijn’
- Ecodesign en energielabel zonnepanelen: ‘The devil is in the details, contraproductiviteit niet ondenkbaar’
- Groothandels: tekort aan omvormers voor zonnepanelen houdt nog heel 2022 aan


Eerste zonneauto Lightyear kost 250.000 euro en gaat in november de weg op
De Brabantse fabrikant Lightyear heeft zijn elektrische zonneauto Lightyear 0 officieel gelanceerd. De actieradius is 625 kilometer en de kosten van de auto die in november de weg opgaat, zijn 250.000 euro.
Na 6 jaar R&D, ontwerp, engineering, prototyping en testen, is de fabrikant klaar om dit najaar te starten met de productie van zijn eerste zonnewagen.
7 maanden
Het voertuig stelt bestuurders volgens het bedrijf in staat om tot 7 maanden per jaar vrij te reizen zonder dat ze een stopcontact of laadstation hoeven op te zoeken. ‘Vandaag is de dag waar we allemaal op hebben gewacht sinds wij, 5 medeoprichters, in een keuken zaten en onze droom schetsten om de meest duurzame auto ter wereld te bouwen’, aldus Lex Hoefsloot, medeoprichter en chief executive officer van Lightyear. ‘In 2016 hadden we alleen een idee; 3 jaar later hadden we een prototype. Nu – na 6 jaar testen, itereren, (her)ontwerpen en talloze obstakels – is Lightyear 0 het bewijs dat het onmogelijke echt mogelijk is.’
Zonnepanelen
De Lightyear 0 is uitgerust met 5 vierkante meter dubbel gebogen zonnepanelen, waardoor het voertuig zichzelf kan opladen tijdens het woon-werkverkeer of wanneer het buiten geparkeerd staat. In optimale omstandigheden kan de Lightyear 0 zichzelf op die manier van energie voorzien met een actieradius van 70 kilometer per dag, bovenop de geschatte actieradius van 625 kilometer.
Meest efficiënte
De 4 in-wheelmotoren vormen volgens Lightyear de meest efficiënte elektrische aandrijflijn die momenteel op de markt beschikbaar is. Het energieverbruik is 10,5 kilowattuur per 100 kilometer bij een snelheid van 110 kilometer per uur. De elektrische auto is 5 meter lang en het totale gewicht is 1.575 kilogram. De kosten bedragen 250.000 euro exclusief btw.
Maximaal 946 stuks
Er zullen maximaal 946 Lightyear 0's worden geproduceerd om deze nieuwe vorm van mobiliteit effectief op de markt te introduceren en verder te gaan met Lightyear's volgende model. Dit wordt ontworpen voor massaproductie met een vanafprijs van 30.000 euro. De productie van dit voertuig staat gepland voor eind 2024, begin 2025.
Eerder
Deel dit bericht