In de uitzending van omroep AVROTROS is de directrice van het energiebedrijf door het stof gegaan. ‘We hebben het niet goed aangepakt en gaan compenseren met terugwerkende kracht’, aldus Princen. ‘Daarna gaan we op volle kracht de salderingsregeling ter discussie stellen.’
Terugwerkende kracht
Het televisieprogramma besteedde voor de tweede keer aandacht aan het beleid van de energiemaatschappij en dat bleef samen met alle andere media-aandacht volgens Princen niet onopgemerkt. ‘We hebben klachten en vragen gehad over het maandelijks salderen. We hebben besloten om ons beleid terug te draaien en te veranderen naar jaarlijks salderen.’
Het geld dat klanten misgelopen hebben, gaat het bedrijf met terugwerkende kracht vergoeden. ‘We gaan vanaf 1 juli, het moment dat we dit ingevoerd hebben, de klanten die het betreft compenseren. Dat zijn dus klanten met een variabel, maandelijks contract (red. voor klanten met vaste contracten saldeerde het bedrijf al op jaarbasis).’
Discussie over salderingsregeling
De directrice stelt dat het bedrijf de afgelopen 1,5 maand een toenemend aantal klachten heeft ontvangen. ‘Er speelt op dit moment zoveel met onrust en onduidelijkheid of mensen hun energierekening nog kunnen betalen. Daarom hebben we gezegd: de beslissing die we toen hebben genomen in mei, dat was niet handig. We betreuren het dat we zo veel geruis hebben veroorzaakt voor onze klanten met zonnepanelen. Waarom dit besluit wat langer heeft geduurd dan veel mensen zouden willen, is omdat we vinden dat we de discussie met elkaar moeten aangaan over de salderingsregeling. We denken eigenlijk dat die niet meer goed is.’
Oversubsidiëren
De salderingsregeling is volgens Princen het oversubsidiëren van zonnepanelen. ‘Hierdoor ontstaat er een overaanbod aan zonne-energie op zomerse dagen; een moment dat er niet of nauwelijks vraag is. Dan daalt de marktprijs heel hard en moeten we kosten maken om de zonne-energie toch tegen de vastgelegde prijs af te nemen. Die kosten worden betaald door de mensen zonder zonnepanelen. En dan komen we bij het echte probleem: wij zeggen dat is oneerlijk. De kosten van de salderingsregeling nemen alsmaar toe, omdat de groep met zonnepaneeleigenaren toeneemt en de groep die dat betaalt wordt kleiner. En in die groep die het betaalt, zitten bovengemiddeld veel mensen met een laag inkomen.’
Salderen op jaarbasis wettelijk vastgelegdNa klachten van zonnepaneeleigenaren over Budget Energie herhaalde de Autoriteit Consument & Markt (ACM) half augustus haar standpunt dat salderen jaarlijks moet. Daarbij merkte de autoriteit wel op dat dit niet letterlijk in de wet staat. Minister Jetten voor Klimaat en Energie liet vervolgens weten dat de energiebedrijven wat hem betreft niet op maand- of kwartaalbasis mogen salderen. Hij heeft de Tweede Kamer inmiddels een nota van wijziging toegestuurd waarmee hij de verplichting voor energiebedrijven om jaarlijks te salderen in de wet wil verduidelijken. Ondertussen is een consument met zonnepanelen vanwege de kwestie een rechtszaak gestart tegen Budget Thuis; het energiebedrijf achter Budget Energie. |
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.