logo
© Vanderwolfimages | Dreamstime.com
© Vanderwolfimages | Dreamstime.com
13 juni 2024

EU voert voorlopige importheffingen in op elektrische auto’s uit China

De Europese Unie voert voorlopige importheffingen in voor fabrikanten van elektrische auto’s. BYD, Geely en SAIC krijgen te maken met heffingen van 17,4 procent, 20 procent en 38,1 procent die op 4 juli ingaan.

Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen kondigde afgelopen september in haar State of the Union een onderzoek aan naar illegale Chinese staatssteun voor autofabrikanten. De Europese Commissie stelde dat onderzoek op eigen initiatief in, omdat ze voldoende bewijs had verzameld dat de recente toename van de laaggeprijsde en gesubsidieerde invoer van elektrische voertuigen uit China een economische bedreiging vormen voor de Europese automobielindustrie.

Wereldhandelsorganisatie
In het kader van het nog altijd lopende onderzoek – dat op 4 oktober jongstleden van start ging – heeft de Europese Commissie nu de voorlopige conclusie getrokken dat de waardeketen van elektrische voertuigen in China profiteert van oneerlijke subsidiëring, waardoor producenten van elektrische auto’s in de EU economische schade dreigen te lijden. In het onderzoek zijn ook de waarschijnlijke gevolgen en het effect van de maatregelen op Europese importeurs, gebruikers en consumenten onderzocht. De Europese Commissie trekt nu de conclusie dat de hele waardeketen voor elektrische personenauto’s in China ‘zwaar wordt gesubsidieerd’.

De Europese Commissie heeft ook contact opgenomen met de Chinese autoriteiten om de voorlopige bevindingen te bespreken en na te gaan hoe de geconstateerde problemen op een met de wereldhandelsorganisatie WTO ‘verenigbare manier’ kunnen worden opgelost. Mochten de besprekingen met de Chinese autoriteiten niet tot een effectieve oplossing leiden, dan zullen deze voorlopige compenserende rechten vanaf 4 juli worden ingesteld door middel van een ‘garantie’ die door de douane in elke EU-lidstaat moet worden vastgesteld. De importheffingen worden vervolgens pas geïnd als en wanneer zogenaamde definitieve rechten worden ingesteld. Deze compenserende rechten komen overigens bovenop de gewone invoerrechten van 10 procent die al langer bestaan voor elektrische auto’s met een batterij.

Terugwerkende kracht
BYD, Geely – eigenaar van de automerken Lotus, Lynk & Co en Polestar – en SAIC, dat bekend is van het merk MG, hebben meegewerkt aan het onderzoek en waren daarbij opgenomen in de steekproef. Voor deze 3 fabrikanten is daarom de hoogte van de importheffingen individueel bepaald.

Voor alle andere Chinese fabrikanten die aan het onderzoek hebben meegewerkt maar niet in de steekproef zijn opgenomen, geldt een importheffing van 21 procent.  Voor alle andere producenten in China die niet aan het onderzoek hebben meegewerkt, geldt een importheffing van 38,1 procent. De Europese Commissie kan in de volgende fase van haar onderzoek nog besluiten om de importheffingen met terugwerkende kracht vanaf 5 april jongstleden in te laten gaan. Daarom moeten bedrijven sinds die datum al registreren welke elektrische auto’s zij uit China importeren.

Uitzondering Tesla
Tesla – dat meer dan de helft van zijn auto’s produceert in een fabriek in Shanghai – heeft bij de Europese Commissie met succes en op basis van een ‘met bewijs gestaafd verzoek’ een uitzonderingspositie weten te bemachtigen. Voor Tesla zal in de komende maanden op individuele basis de hoogte van de importheffingen vastgesteld worden. Ook andere in China producerende bedrijven die niet in de definitieve steekproef van de Europese Unie zijn opgenomen en die hun individuele situatie willen laten onderzoeken, kunnen vlak na de instelling van de definitieve maatregelen – oftewel in november – om een versneld nieuw onderzoek vragen. Zo’n individuele herzieningsprocedure duurt 9 maanden. 

Vervolg
De Europese Unie moet haar anti-subsidieonderzoek naar de invoer van elektrische personenvoertuigen uit China binnen 13 maanden na de opening afronden. Voorlopige compenserende rechten – zoals die nu zijn vastgesteld – moeten uiterlijk binnen 9 maanden na de start van het onderzoek worden vastgesteld. De deadline daarvoor was 4 juli en daarmee is de Europese Unie dus op tijd met de invoering van de importheffingen.

De definitieve maatregelen moeten binnen 4 maanden na instelling van de voorlopige importheffingen worden ingesteld. De in de steekproef opgenomen Chinese fabrikanten hebben inmiddels informatie ontvangen over hun individuele berekeningen en hebben de mogelijkheid opmerkingen te maken over de nauwkeurigheid ervan. Als deze opmerkingen voldoende tegenbewijs leveren, kan de Europese Commissie haar berekening eventueel herzien. De definitieve importheffingen zullen als ze definitief worden 5 jaar van kracht blijven.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten