logo
wvhj2023
© Vanderwolfimages | Dreamstime.com
© Vanderwolfimages | Dreamstime.com
6 oktober 2023

Onderzoek EU naar staatssteun China voor elektrische auto’s officieel van start

De Europese Commissie is officieel gestart met een anti-subsidieonderzoek naar de invoer van elektrische auto's uit China. Afhankelijk van de uitkomsten voert de Europese Unie (EU) mogelijk importheffingen in.

De komst van het onderzoek werd een maand geleden door voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen aangekondigd. Bij het onderzoek zal eerst worden vastgesteld of de waardeketens voor elektrische auto’s in China profiteren van illegale subsidiëring en of deze subsidiëring economische schade veroorzaakt of dreigt te veroorzaken voor Europese producenten van elektrische auto’s.

Gevolgen
Als beide veronderstellingen worden bevestigd, zal in het onderzoek worden gekeken naar de te verwachten gevolgen van maatregelen voor importeurs, gebruikers en consumenten van elektrische auto’s in de EU.

Op basis van de bevindingen van het onderzoek zal de Europese Commissie vaststellen of het in het belang van de EU is om de gevolgen van de vastgestelde oneerlijke handelspraktijken te verhelpen door anti-subsidierechten in te stellen op de invoer van batterijvoertuigen uit China.

Strikte procedures
Bij het onderzoek zullen volgens de Europese Commissie strikte juridische procedures worden gevolgd die in overeenstemming zijn met de regels van de EU en wereldhandelsorganisatie WTO. Dit zodat alle betrokken partijen – met inbegrip van de Chinese overheid en ondernemingen/exporteurs – hun opmerkingen, bewijsmateriaal en argumenten kunnen indienen.

‘De sector voor elektrische voertuigen biedt een enorm potentieel voor het toekomstige concurrentievermogen van Europa’, stelt Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie. ‘Zodra we bewijzen vinden dat de inspanningen van de Europese automobielindustrie worden belemmerd door marktverstoringen en oneerlijke concurrentie, zullen wij doortastend optreden. Wij zullen daarbij de EU-regels en onze internationale verplichtingen volledig in acht nemen, want Europa houdt zich aan de regels, zowel binnen zijn eigen grenzen als wereldwijd. Dit anti-subsidieonderzoek zal grondig en eerlijk zijn, en uitgaan van de feiten.’

Eigen initiatief
De Europese Commissie stelt het onderzoek op eigen initiatief te hebben geopend omdat ze voldoende bewijs heeft verzameld dat de recente toename van de laaggeprijsde en gesubsidieerde invoer van elektrische voertuigen uit China een economische bedreiging vormen voor de Europese industrie.

Het onderzoek zal uiterlijk 13 maanden na de opening ervan worden afgesloten. Wanneer dit wettelijk gerechtvaardigd is, kunnen uiterlijk 9 maanden na de opening van het onderzoek voorlopige anti-subsidierechten worden ingesteld, waarna maximaal 4 maanden later of uiterlijk 13 maanden na de opening van het onderzoek definitieve maatregelen worden ingesteld.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten