Dat meldt demissionair minister Liesje Schreinemacher voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking naar aanleiding van Kamervragen van Derk Boswijk (CDA).
Automarkt onder druk
Boswijk vroeg onder meer om opheldering over de verwachting van het Europese klimaatbureau ‘Transport & Environment’ dat dit jaar een kwart van de verkoopcijfers opgeëist zou kunnen worden door elektrische auto’s uit China.
Het kabinet is zich volgens Schreinemacher bewust van de risico’s. ‘Het ontstaan van dit soort risicovolle strategische afhankelijkheden van derde landen moet zoveel mogelijk voorkomen worden. De Europese automarkt staat op dit moment niet alleen onder druk vanwege concurrentie uit derde landen, zoals China, maar ook door de complexiteit en hoge investeringskosten van de overgang naar elektrisch rijden en tegenvallende verkoopcijfers. In dit kader is het van groot belang dat bedrijven binnen de industrie op gelijke voet met elkaar kunnen concurreren. Eerlijke internationale concurrentie stimuleert innovatie en kosteneffectiviteit, en kan zo de toegang tot betaalbare elektrische voertuigen vergroten.’
Anti-subsidiemaatregelen
Schreinemacher meldt dat de Europese Commissie binnen enkele weken – uiterlijk 4 juli – beslist over voorlopige anti-subsidiemaatregelen nemen. Een beslissing over definitieve maatregelen volgt uiterlijk 2 november 2024.
‘Vanwege de toegenomen invoer na de start van het anti-subsidieonderzoek, heeft de Europese Commissie de nationale douane-autoriteiten opdracht gegeven om met ingang van 7 maart de import van elektrische auto’s te registreren’, duidt Schreinemacher. ‘Dit geeft de mogelijkheid om de anti-subsidieheffingen met ingang van de datum van registratie – met terugwerkende kracht – op te leggen, als uit het onderzoek blijkt dat er sprake was van massale invoer van gesubsidieerde voertuigen die ernstige schade aan de Europese industrie heeft berokkend.’
Minimum importprijs
Schreinemacher legt uit dat maatregelen in het kader van anti-subsidieonderzoeken de vorm kunnen aannemen van een aanvullende heffing als percentage van de invoerwaarde van een product, een vaste heffing per product, een minimum importprijs, of een zogenaamde price undertaking, waarbij een exporteur zich verbindt aan het verkopen van het product boven een minimumprijs.
Ze besluit: ‘Het kabinet hecht groot belang aan een gelijk speelveld’. Vanuit dat perspectief verwelkomt het kabinet het anti-subsidieonderzoek naar de import van elektrische auto’s uit China.’