De Amerikaanse handelsvertegenwoordiger – de US Trade Representative (USTR) – heeft in de afgelopen periode van het ‘China Section 301’-onderzoek geconcludeerd dat China nog altijd Chinese bedrijven bevoordeelt ten opzichte van Amerikaanse fabrikanten.
Einde maken
De importtarieven op Chinese producten zijn de voorbije jaren volgens de
handelsvertegenwoordiger tot op zekere hoogte doeltreffend geweest om de blootstelling van Amerikaanse bedrijven aan de Chinese praktijken te verminderen. Biden verwacht dat aanvullende importheffingen China ertoe aanzetten een einde te maken aan de betrokken handelingen, beleidsmaatregelen en praktijken. De president geeft zijn handelsvertegenwoordiger daarom opdracht om de importtarieven voor een bedrag van 18 miljard Amerikaanse dollar aan import uit China te verhogen.
‘Jarenlang heeft de Chinese overheid overheidsgeld in Chinese bedrijven gepompt in een hele reeks industrieën: staal en aluminium, halfgeleiders, elektrische voertuigen, zonnepanelen – de industrieën van de toekomst – en zelfs essentiële gezondheidsapparatuur, zoals handschoenen en maskers’, aldus Biden. ‘China heeft al deze producten zwaar gesubsidieerd, waardoor Chinese bedrijven veel meer produceren dan de rest van de wereld kan absorberen. En dan dumpen ze de overtollige producten op de markt tegen oneerlijk lage prijzen, waardoor andere fabrikanten over de hele wereld failliet gaan.’
Zonnepanelen
Biden predikte nog meer harde woorden bij de presentatie van zijn maatregelen. ‘De prijzen zijn oneerlijk laag omdat Chinese bedrijven zich geen zorgen hoeven te maken over winst omdat de Chinese overheid ze subsidieert, en zwaar. En de Chinezen maken ook gebruik van andere concurrentiebeperkende tactieken, zoals het dwingen van Amerikaanse bedrijven om hun technologie over te dragen om zaken te kunnen doen in China. Als je dit soort tactieken toepast, ben je niet aan het concurreren. Het is geen competitie. Het is valsspelen.’
Over de productie van zonnepanelen stelt Biden dat de Chinese overheid overcapaciteit subsidieert. ‘Ze overspoelen de markt. Ze jagen productiebedrijven in Europa weg. Maar dat laten we hier in Amerika niet gebeuren.’
Productgroep |
Oude tarief |
Nieuwe tarief |
Batterijonderdelen (niet-lithium-ionbatterijen) |
7,5 procent |
25 procent in 2024 |
Elektrische voertuigen |
25 procent |
100 procent in 2024 |
Lithium-ionbatterijen voor elektrische voertuigen |
7,5 procent |
25 procent in 2024 |
Lithium-ionbatterijen voor niet-elektrische voertuigen |
7,5 procent |
25 procent in 2026 |
Natuurlijk grafiet |
0 procent |
25 procent in 2026 |
Andere kritieke mineralen |
0 procent |
25 procent in 2024 |
Permanente magneten |
0 procent |
25 procent in 2026 |
Halfgeleiders |
25 procent |
50 procent in 2025 |
Zonnecellen en zonnepanelen |
25 procent |
50 procent in 2024 |
Staal- en aluminiumproducten |
0 tot 7,5 procent |
25 procent in 2024 |
Elektrische auto’s
De importheffingen op elektrische auto’s verviervoudigen en dat is onderdeel van de visie van president Biden dat de toekomst van de auto-industrie in Amerika ligt. Als onderdeel van de ‘Investing in America’-agenda van de president stimuleert de regering de ontwikkeling van een robuuste markt voor elektrische auto’s via belastingvoordelen voor bedrijven die batterijen en kritieke mineralen produceren.
De verhoging van het importtarief voor elektrische voertuigen zal volgens Biden deze investeringen en banen beschermen tegen oneerlijk geprijsde Chinese import. Omdat China momenteel meer dan 80 procent controleert van bepaalde segmenten van de toeleveringsketen voor batterijen van elektrische auto’s – zoals de winning, verwerking en raffinage van kritieke mineralen – voert Biden ook hiervoor importheffingen in. ‘De concentratie van de mijnbouw- en raffinagecapaciteit voor kritieke mineralen in China maakt onze toeleveringsketens kwetsbaar en brengt onze doelstellingen op het gebied van nationale veiligheid en schone energie in gevaar’, aldus Biden, wiens regering de afgelopen jaren bijna 20 miljard Amerikaanse dollar heeft geïnvesteerd in subsidies en leningen om de binnenlandse productiecapaciteit van batterijen en batterijmaterialen uit te breiden.
De geschiedenis van de Amerikaanse importheffingen Toenmalig president Donald Trump voerde in 2018 voor een periode van 4 jaar een importheffing van 30 procent in voor buitenlandse zonnecellen en zonnepanelen. President Biden besloot in 2022 die importheffingen met 4 jaar te verlengen, maar daarbij was er wel een vrijstelling voor bifaciale zonnepanelen waarvoor zelfs een oorlogswet uit de kast werd getrokken. Afgelopen zomer stelde het Amerikaanse ministerie van Handel vast dat fabrikanten uit China de importheffingen op zonnecellen en zonnepanelen op grote schaal proberen te omzeilen via Cambodja, Maleisië, Thailand en Vietnam. Persbureau Reuters meldde afgelopen maand al dat Biden in aanloop naar de presidentsverkiezingen in november overstag zou gaan en de importheffingen op dubbelzijdige zonnepanelen uit Azië alsnog zou willen herstellen. Dit mede omdat het creëren van werkgelegenheid via de Inflation Reduction Act een verkiezingsbelofte van Biden is en het succes van de wet voor een belangrijk deel afhangt van de importheffingen. |
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.