
Dat blijkt uit een uitspraak die de Geschillencommissie Energie eind september heeft gedaan en nu bekend is geworden.
Per kwartaal
De kwestie draait om het volgens de consument door zijn energieleverancier onjuist toepassen van de salderingsregeling. Het betreffende energiebedrijf saldeerde per kwartaal in plaats van per jaar en meende zelf dat dit de juiste wijze was.
De dag voor de zitting van de Geschillencommissie meldde minister Jetten naar aanleiding van Kamervragen echter dat energiebedrijven op jaarbasis moeten salderen en dit in de wet te gaan verduidelijken.
Wet
In de jaarafrekening van de consument – over de periode 1 juni 2021 tot en met 28 februari 2022 – werd de salderingsregeling echter anders toegepast. De consument wekte meer stroom op in de zomer dan hij in de winter heeft verbruikt, maar toch zorgde de salderingswijze van de energieleverancier voor een fikse rekening. De consument heeft voor de in de zomer ‘te veel’ opgewekte energie namelijk slechts 9,6 eurocent per kilowattuur vergoed gekregen en in de winter voor het ‘te hoge’ verbruik 35,6 eurocent per kilowattuur moeten betalen.
Het energiebedrijf stelde zich op het standpunt dat de Elektriciteitswet weliswaar duidelijk is over het salderen van de energiebelastingen – dit moet per jaar uitgevoerd worden en dit is ook zo toegepast– maar dat voor de variabele leveringskosten de wet deze eis voor variabele contracten niet stelt. Er wordt volgens het energiebedrijf enkel gesteld dat bij salderen hetzelfde tarief voor invoeding gegeven moet worden als voor afname; tot het maximum van afname. Daarbij wordt niet voorgeschreven over welke periode invoeding gesaldeerd moet worden met afname.
Intentie
Uit de uitspraak van de Geschillencommissie blijkt dat de antwoorden van minister Jetten op de Kamervragen een grote rol hebben gespeeld in het oordeel van de commissie en ook in het standpunt van het energiebedrijf. Uit de antwoorden van Jetten bleek immers de dag voor de zitting dat de verplichting om jaarlijks te salderen weliswaar niet in de wet staat, maar dit wel de intentie was.
Op de zitting bij de Geschillencommissie heeft het energiebedrijf verklaard zich neer te leggen bij de visie van de minister. De consequentie daarvan is dat de consument door de Geschillencommissie in het gelijk is gesteld.
Nieuwe eindnota
De Geschillencommissie heeft besloten dat de energieleverancier een nieuwe eindnota voor de consument moet opmaken, waarin hij de mening van de minister over de salderingsregeling toepast. Bovendien dient het energiebedrijf overeenkomstig het reglement van de commissie een bedrag van 52,50 euro aan de consument te vergoeden voor het klachtengeld.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.