logo
wvhj2023
© J.P. | Dreamstime.com
© J.P. | Dreamstime.com
17 oktober 2022

Eneco draait verlaging terugleververgoeding voor eigenaren zonnepanelen met vast contract terug

Eneco draait de aangekondigde verlaging van de terugleververgoeding voor eigenaren van zonnepanelen met een vast energiecontract terug. Het energiebedrijf besluit dit na een klacht van de Consumentenbond.

Eneco kondigde in september aan de terugleververgoeding te verlagen van 56,5 naar 9 eurocent per kilowattuur. Dat leidde tot Kamervragen van de SP.

Gecompenseerd
Als consumenten met hun zonnepanelen meer stroom terugleveren dan zij zelf verbruiken, is er sprake van netto-teruglevering. Bij netto-teruglevering ontvangt de consument voor de overtollige zonne-energie een terugleververgoeding.

De Consumentenbond sommeerde Eneco afgelopen week in een brief om de aangekondigde verlaging voor klanten met een vast energiecontract terug te draaien. Deze klanten krijgen, als ze meer terugleveren dan ze zelf verbruiken, gewoon dezelfde vergoeding als eerder in hun energiecontract was afgesproken. ‘We zijn heel blij dat Eneco zo snel reageert en de fout ongedaan maakt. Wij gaan ervan uit dat dit ook geldt voor de klanten van Oxxio en WoonEnergie’, stelt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. ‘En dat klanten die al een jaarafrekening hebben ontvangen met de lagere vergoeding, zo snel mogelijk gecompenseerd worden.’

Algemene voorwaarden
Molenaar wijst erop dat Eneco zijn terugleververgoeding helemaal niet mag wijzigen voor consumenten met een vast contract. ‘In de algemene voorwaarden van Energie Nederland staat dat wanneer iemand een overeenkomst met vaste leveringstarieven heeft, de aanbieder deze tarieven niet tussentijds mag wijzigen. Dit geldt ook voor de terugleververgoeding. Dat een energiebedrijf in tijden als deze zijn klanten oneigenlijk benadeelt, is extra zuur.’

De Consumentenbond meldt ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) ingelicht te hebben en de toezichthouder zou het standpunt van de consumentenorganisatie steunen.

Eneco: ‘Houden ons aan salderingsregeling’
Eneco stelt in reactie op de brief van de Consumentenbond ‘zich altijd aan de salderingsregeling te hebben gehouden en dit te blijven doen’.

‘Dat betekent dat de elektriciteit die een klant teruglevert allereerst in mindering wordt gebracht op het verbruik’, duidt het energiebedrijf. ‘Dit betekent dat klanten hetzelfde tarief krijgen op de geproduceerde zonnestroom als het stroomtarief dat ze aan ons betalen. Alleen indien er meer wordt teruggeleverd dan wordt verbruikt, is de terugleververgoeding van toepassing. Naar aanleiding van de brief van de Consumentenbond heeft Eneco besloten voor klanten met een vast contract, die meer terugleveren dan zelf verbruiken, de wijziging in de terugleververgoeding ongedaan te gaan maken en de afgesproken vergoeding gedurende de looptijd van het contract te handhaven. Klanten worden hierover persoonlijk geïnformeerd.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten