Als consumenten met hun zonnepanelen meer stroom terugleveren dan zij zelf verbruiken, is er na toepassing van de salderingsregeling sprake van nettoteruglevering. Vorige week werd bekend dat Eneco de terugleververgoeding met maar liefst 84 procent verlaagt van 56,5 naar 9 eurocent per kilowattuur. Ook 2 dochterbedrijven van Eneco, Oxxio en WoonEnergie, verlagen de terugleververgoeding.
Dynamische terugleververgoeding
Raoul Boucke wil van minister Jetten onder meer weten of hij een minimumterugleververgoeding zinnig vindt. ‘Zo ja, hoe hoog zou deze vergoeding wat u betreft moeten zijn? Zo nee, waarom niet? In hoeverre zou een minimumterugleververgoeding er – onbedoeld – toe kunnen leiden dat consumenten zonder zonnepanelen via een hoog leveringstarief bijdragen aan de terugleververgoeding voor andere consumenten?’
Ook wil hij weten in hoeverre een vaste terugleververgoeding het gebruik van een thuisbatterij of buurtbatterij stimuleert. ‘In hoeverre zou een vorm van een dynamische terugleververgoeding, waarbij de opgewekte zonnestroom tegen de actuele prijs aan het net wordt geleverd, kunnen zorgen voor een toename van thuis- of buurtbatterijen? Welke voor- en nadelen heeft zo’n dynamische terugleververgoeding?’
Extra onderzoek ACM
Raoul Erkens (VVD) en Pieter Grinwis (CU) hebben gezamenlijk een reeks vragen gesteld aan minister Jetten. Zij willen onder meer weten hoe minister Jetten de plotselinge beslissing van Eneco apprecieert in de huidige tijden van astronomische energieprijzen? ‘Waarom is het mogelijk voor Eneco om zo abrupt en eenzijdig de voorwaarden voor teruggeleverde stroom aan te passen? Vindt u dat dit moet kunnen binnen lopende contracten of zou hier sprake moeten zijn van (betere) consumentenbescherming? Verwacht u dat Eneco dit besluit nu neemt omdat consumenten geen kant op kunnen, gezien de onmogelijkheid tot overstappen in de huidige energiemarkt? Als dat het geval is, denkt u dat er dan wellicht sprake is van gebruik of zelfs misbruik van marktmacht? Zijn er andere leveranciers die dezelfde praktijken hanteren? Bent u bereid de Autoriteit Consument & Markt (ACM) te verzoeken een extra onderzoek te laten uitvoeren naar deze praktijken?’
Ook willen zij weten hoe het kan dat, zoals aangetoond in onderzoek van de Consumentenbond, de tarieven voor overtollig teruggeleverde stroom zo ver uit elkaar liggen. ‘Zou het niet beter zijn, om verdere misstanden te voorkomen, om versneld een redelijk minimumtarief te gaan vastleggen vanuit de overheid? Is het mogelijk om dit, in plaats van in 2025, al vanaf 1 januari 2023 in te voeren via een Algemene Maatregel van Bestuur?’
Tot slot willen ze weten hoe de minister de relatie ziet tussen minimumtarieven en de rol van thuis- en buurtbatterijen. De minister moet de Kamervragen beantwoorden voordat de gebruikelijke termijn van 3 weken is verstreken. Mocht die beantwoordingstermijn te kort zijn, dan kan hij een uitstelbericht sturen en de vragen binnen 6 weken beantwoorden.
Update 16 september: Minister Jetten heeft de Tweede Kamer laten weten de Kamervragen niet binnen de gebruikelijke termijn te kunnen beantwoorden. Hij verwacht de antwoorden eind september naar de Kamer toe te sturen.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.