logo
wvhj2023
© Björn Wylezich | Dreamstime.com
© Björn Wylezich | Dreamstime.com
14 april 2021

Beslag op Ever Given: ‘Belangrijkste doel containers zo snel mogelijk naar Rotterdam halen’

Kanaalbeheerder Suez Canal Authority heeft beslag gelegd op containerschip Ever Given. Aan boord zijn onder meer zonnepanelen van PVO International: ‘We willen de containers zo snel mogelijk naar Rotterdam halen.’

Shoe Kisen, eigenaar van containerschip Ever Given dat het Suezkanaal blokkeerde, riep afgelopen week averij-grosse in. Daarmee poogt de rederij de kosten van de blokkade mede te laten betalen door de ladingeigenaren. ‘Dit gaat naar rato van de waarde van de lading, waarbij ook de waarde van het schip wordt meegerekend’, vertelt Gideon Overwater, directeur van PVO International dat 78 containers met zonnepanelen aan boord heeft van de Ever Given. ‘De vraag is of averij-grosse wel wordt toegewezen, want veelal zijn dat lange juridische procedures.’

Verdere vertraging
De bijdrage in de bergingskosten zijn volgens Overwater niet het probleem waar PVO International zich zorgen over maakt. ‘Hiervoor zijn we verzekerd. Onze verzekeringmaatschappij heeft opdracht gekregen om een garantie af te geven, zodat de lading naar Rotterdam kan komen. Daar komt wel bij dat we afhankelijk zijn van alle andere ladingeigenaren en de snelheid waarmee zij meewerken aan het stellen van een dergelijke garantie. Als je geen verzekering hebt, kan ik me voorstellen dat partijen hier langer over zullen doen. Verdere vertraging is dan ook onze grootste zorg op dit moment, want er kan een discussie ontstaan tussen de Egyptische autoriteiten, de scheepseigenaar Shoei Kisen Kaisha, rederij Evergreen en verzekeraars over de kosten, claims en wel of niet averij-grosse.

Beslag op schip
En dat lijkt inmiddels bewaarheid geworden, want Egyptische staatsmedia meldden dinsdag dat de rechtbank in Ismailia toestemming heeft gegeven aan de Suez Canal Authority (SCA) om beslag te leggen op het containerschip.

De SCA stelde eerder al dat compensatie nodig is om verliezen van doorvoervergoedingen, schade aan de waterweg tijdens de bagger- en bergingsinspanningen en de arbeidskosten te dekken. Naar verluidt wil de SCA een schadevergoeding van 900 miljoen dollar.

Gevolgschade
‘Ons belangrijkste en primaire doel is dan ook nu om onze containers zo snel mogelijk naar Rotterdam te halen’, stelt Overwater. ‘Hier werken we letterlijk dag en nacht aan om dit voor elkaar te krijgen, maar de voortgang gaat traag. Daarbij hebben we ook de verwachting dat zowel de scheepseigenaar, de rederij als de verzekeringsmaatschappijen er baat bij hebben dat het schip zo snel mogelijk weer vaart, want nog meer gevolgschade door een stilliggend schip kost veel geld en daar zit niemand op te wachten.’

Ondertussen regelt PVO International volgens Overwater alternatieven voor klanten die afhankelijk zijn van de lading op de Ever Given. ‘Momenteel lopen de eerste ladingen alweer binnen in de haven van Rotterdam, waar we veel klanten blij mee maken. Helaas nog niet iedereen, maar onze verwachting is dat we in de komende weken een heel eind op weg zijn. Al met al is het natuurlijk voor iedereen ongelofelijk vervelend dat zo’n force majeure ontstaat, maar wij zijn blij dat we mede om deze redenen onze ladingen spreiden op diverse scheepladingen en dus relatief snel onze klanten kunnen helpen met hun bevoorradingen van zonnepanelen.’

Eerder

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten