Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
Containers met zonnepanelen vast op schip dat Suezkanaal blokkeert: ‘Hamsteren niet nodig’
© Maxar Technologies

Containers met zonnepanelen vast op schip dat Suezkanaal blokkeert: ‘Hamsteren niet nodig’

Op het containerschip Ever Given dat sinds vorige week bij Egypte het Suezkanaal blokkeert, bevinden zich tientallen containers met zonnepanelen en omvormers. Onder meer groothandel ESTG heeft producten aan boord.

Het belangrijkste zeekanaal voor de wereldwijde handel is nu al bijna een week geblokkeerd. 30 procent van al het containervervoer in de wereld passeert het kanaal en de blokkade veroorzaakt hierdoor een logistiek infarct.

400 miljoen dollar per uur
Het containerschip van de rederij Evergreen Marine Corp en varend onder de Panamese vlag kwam op dinsdag 23 maart door een nog onbekende oorzaak vast te zitten. Ook dit weekend is in Egypte geprobeerd om het vastgelopen containerschip in het Suezkanaal in beweging te krijgen. Meer dan 400 schepen liggen in de ‘file’.

Volgens ruwe schattingen van het Engelse scheepvaartsdagblad Lloyd's List kost de blokkering ongeveer 400 miljoen dollar per uur. Het westwaartse verkeer naar Europa is ongeveer 5,1 miljard dollar per dag waard en het oostwaartse verkeer ongeveer 4,5 miljard dollar per dag.

Voorsteven losgetrokken
De Nederlandse baggeraar Boskalis is sinds vorige week betrokken bij de operatie om het 400 meter lange schip weer los te krijgen. Peter Berdowski, chief executive officer van Boskalis, meldt maandagochtend tegenover het Radio 1-journaal van de NOS dat er belangrijke vooruitgang is geboekt met behulp van een grote zeesleper. ‘Het goede nieuws is dat de achtersteven is losgetrokken, maar de grote uitdaging is de voorsteven die over een enorme laag klei geschoven moet worden.’

‘Hamsteren niet nodig’
Klaas Galama, directeur van groothandel ESTG, is een van de bedrijven die containers met zonnepanelen en omvormers aan boord van de Ever Given heeft. ‘En ook op een aantal schepen die in de file liggen, bevinden zich producten die voor ons bedrijf bestemd zijn’, vertelt Galama. ‘Vooralsnog is er mijns inziens geen reden tot paniek. Als groothandel houden we in onze magazijnen te allen tijde een voorraad aan voor een periode van 6 tot 12 weken. Bovendien hebben veel fabrikanten hun eigen voorraden in Rotterdam. Die optelsom maakt dat we als sector best wel een stootje kunnen hebben.’

Wel verwacht Galama dat de zonne-energiesector enkele maanden last zal hebben van de naweeën van de blokkade van het Suezkanaal. ‘Het grootste euvel is immers de logistieke operatie nadat het schip weer is vlotgetrokken. Honderden schepen varen normaal in een treintje rond de wereld, maar komen nu grotendeels gelijktijdig bij hun eindbestemming aan. Ze kunnen niet allemaal tegelijkertijd gelost worden, dus de producten aan boord van alle schepen zullen later uitgeleverd worden. Met de wetenschap dat fabrikanten en groothandels een veiligheidsvoorraad aanhouden, kunnen en moeten we gezamenlijk het hoofd koel houden. Als we kritisch blijven en voorkomen dat installateurs gaan hamsteren – want dat is simpelweg niet nodig – hoeven we hier als sector niet zoveel van te merken. Een vertraging van 2 weken kan én mag niet tot een maandenlang probleem leiden.’

Zonnepark later klaar
Een andere onderneming die zonnepanelen aan boord heeft van de Ever Given is Profin Green. Tegenover het AD meldde het zonne-energiebedrijf afgelopen weekeinde al dat er zich aan boord van het schip 23.000 zonnepanelen van het bedrijf bevinden voor het zonnepark aan de Maatweg in Amersfoort. Het bedrijf verwacht dat het zonnepark hierdoor nu in de eerste week van juli klaar is, maar pas aan het einde van de zomer zal worden opgeleverd.

Bloomberg heeft onderstaande analyse gemaakt van de volgens het persbureau 429 schepen die in de file liggen.

Update 29 maart 15.15 uur: Het containerschip is inmiddels losgetrokken. Even na 15.00 uur rondde Boskalis de omvangrijke operatie af en kon de scheepvaart hervat worden.

Update 29 maart 19.30 uur: De Suez Canal Authority stelt dat het ongeveer 1 week zal duren voordat de wachtrij van schepen is opgelost. Maandagavond is op basis van trackinggegevens te zien dat minstens 3 containerschepen onderweg zijn in het Suezkanaal.

Nu in Solar Magazine

September 2021

Marieke Beugel (Verbond van Verzekeraars): ‘Verzekeraars zijn niet bang voor zonnepanelen’ Radovan Kopecek over renaissance Europese zonne-energieketen: ‘Pv is coming home’ Erik de Leeuw (SOLARWATT): ‘Geen zin om...
Vacatures
Eigenenergie.net zoekt:

Werkvoorbereider

Fulltime (40 uur) - Geldrop, Spaarpot 20 5667 KX
PVO International zoekt:

Material Planner

Fulltime (40 uur) - Rosmalen
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van Solar Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!