Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
Naweeën blokkade Suezkanaal: ‘Enorme vertragingen, prijzen zonnepanelen gaan mogelijk stijgen’
© Byvalet | Dreamstime.com

Naweeën blokkade Suezkanaal: ‘Enorme vertragingen, prijzen zonnepanelen gaan mogelijk stijgen’

Nu de blokkade in het Suezkanaal is opgelost en de eerste containerschepen weer door het kanaal varen, worden de eerste gevolgen duidelijk. Stijgende prijzen van zonnepanelen zijn daarbij niet uitgesloten.

De Suezblokkade kwam gisteren onverwacht snel tot een einde. Het belangrijkste zeekanaal voor de wereldwijde handel was bijna een week geblokkeerd, maar toen de Nederlandse baggeraar Boskalis de achtersteven van het vastgelopen containerschip Ever Given los wist te krijgen, was het schip snel weer in beweging. Maandagavond konden de eerste containerschepen hierdoor alweer door het kanaal varen. Wel stelt de Suez Canal Authority dat het ongeveer 1 week zal duren voordat de wachtrij van meer dan 400 schepen is opgelost. Schepen met levend vee aan boord krijgen daarbij voorrang.

Logistiek gepuzzel
Een van de door de blokkade getroffen groothandels uit de zonne-energiesector is PVO International uit Rosmalen. ‘78 containers op de Ever Given zijn voor ons bedrijf bestemd en nog eens 203 containers op andere containerschepen staan in de file’, vertelt directeur Gideon Overwater. ‘De blokkade die de Ever Given heeft veroorzaakt, zal de komende maanden voor een groot logistiek dilemma zorgen, wat ook de zonne-energiemarkt zeker zal gaan ervaren.’

Overwater en zijn team staan constant in contact met rederijen en klanten om zo probleemloos door deze ‘kritische’ periode te komen. ‘We zijn er letterlijk 24/7 mee bezig en hebben gelukkig voor onze klanten nog voorraden, zodat ze de komende weken niet stil hoeven te vallen. Er staan weliswaar nog (beperkte) voorraden in de haven(s), maar zonnepanelen voor zonne-energieprojecten worden niet al 2 à 3 maanden van tevoren in een haven geplaatst. Ook distributeurs in de residentiële markt zullen met deze problematiek geconfronteerd worden. Zij zullen ervaren dat de volumes waar ze normaliter op kunnen terugvallen, aanzienlijk kleiner zullen zijn. Het wordt een logistiek gepuzzel om iedereen te helpen. We merken nu al dat de prijzen voor zonnepanelen die op de korte termijn nodig zijn om voorraden in de verschillende magazijnen aan te vullen, door de verwachte logistieke ophoping (langzaam) stijgen.’

Congestie in havens
Overwater vreest dat er in de komende weken in de havens waar de containerschepen aanmeren congestie zal ontstaan. Bovendien dreigen havenarbeiders in de haven van Rotterdam te gaan staken voor een betere cao. ‘De havens zullen echt weken nodig hebben om de aanvoer te kunnen verwerken’, stelt Overwater. ‘Dit kan leiden tot zogenaamde “congestion surcharges” van 1.500 tot 2.000 Amerikaanse dollar per container. Om dit te vermijden, wijken schepen mogelijk uit naar andere havens. Ook dat leidt ertoe dat containers langer onderweg zijn naar Rotterdam.’

In de afgelopen maanden is het volgens Overwater al vaker voorgekomen dat containers bestemd voor Rotterdam gelost zijn in andere Europese havens. ‘Dat zorgde voor enorme vertragingen en dit zal in de komende 2 tot 3 maanden dus vaker voorkomen. Bovendien zullen de containerschepen die afgelopen week besloten hebben om te varen via Kaap de Goede Hoop zo’n 30 dagen langer onderweg zijn.’

3 tot 6 maanden
Ook een probleem waar de redactie van Solar Magazine eerder al over berichtte – stijgende transportkosten door het wereldwijde tekort aan lege containers – is nog altijd niet opgelost.

Overwater hierover: ‘De onbalans in containers is verder toegenomen, want het aantal lege containers is drastisch afgenomen door het enorme oponthoud bij het ontladen van volle schepen. Ik verwacht dat we moeten rekenen op een periode van 3 tot 6 maanden aleer de containermarkt weer in balans is. Al deze “Force Majeur”-effecten zullen samen zorgen voor enorme vertragingen bij de aanvoer van voorraden en mogelijk leiden tot kosten- en prijsstijgingen. Zoals gezegd: we zitten er letterlijk dagelijks bovenop en proberen de negatieve gevolgen te minimaliseren.’

Eerder

Nu in Solar Magazine

Juni 2021

Platform Preventie Valgevaar: ‘Wettelijke veiligheidseisen massaal genegeerd’ Inspectie SZW controleert dit jaar gericht op veilig werken op hoogte bij installatie zonnepanelen Kant-en-klare oplossing voor uitbannen dwangarbeid...
Vacatures
Zonmaat zoekt:

Stagiair(e) KAM (M/V) Utrecht

Fulltime (40 uur) - Bolgerijsekade 5, Vianen, Utrecht, 4131 NT
Autarco zoekt:

Back-end developer

32-40 uur - Eindhoven (Strijp-S)
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van Solar Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!