Als gevolg van de coronacrisis zijn in 2020 handelsstromen naar en van Westerse markten verstoord. Sinds het uitbreken van de coronapandemie importeren de Verenigde Staten en Europa meer goederen, maar exporteren ze minder goederen dan normaal. Marktanalisten spreken van een situatie waarbij voor iedere 3 containers die uit Azië geëxporteerd worden er slechts 1 container terugkomt.
Chinees Nieuwjaar
De grootste rederijen ter wereld in de containerlijnvaart – van P. Moller - Maersk tot Mediterranean Shipping Company (MSC), CMA CGM, Hapag-Lloyd en Evergreen – namen daarom aan het begin van de coronacrisis schepen uit de vaart. Nu de handel weer aantrekt, zijn nog steeds niet alle schepen terug in de vaart genomen. En dat heeft in het voorbije kalenderjaar weer geleid tot een recordopbouw aan lege containers buiten China.
Met de wetenschap dat het Chinese Nieuwjaar in aantocht is – veel fabrieken en havens leggen tijdens deze feestperiode de werkzaamheden grotendeels stil – willen producenten en transporteurs hun goederen voor die tijd uit China exporteren. Waar het transporteren van een container normaliter 1.500 Amerikaanse dollar kost, is dit nu afhankelijk van de bestemming al opgelopen tot bedragen van 5.000 tot zelfs 10.000 Amerikaanse dollar.
Productie containers verhoogd
Om de problemen het hoofd te bieden, proberen vervoerders in allerijl meer containers te leasen, maar deze zijn niet op voorraad. Containerfabrikanten hebben hun productiecapaciteit weliswaar opgevoerd om de vraag bij te houden, maar schieten nog steeds tekort. De maandelijkse containerproductie in China – goed voor 96 procent van de wereldwijde productie – bereikte volgens de China Container Industry Association (CCIA) in 2020 het hoogste punt in 5 jaar met een maandelijkse productie van 300.000 stuks. Ook containerfabrikanten kampen echter met tekorten aan grondstoffen en personeel, en kunnen de vraag niet bijbenen.
Mondmaskers en computers
De wereldwijde vraag naar Chinese goederen is de laatste tijd zo groot dat het tekort aan containers de verzendkosten opdrijft, waardoor de export van het land in de komende maanden mogelijk wordt belemmerd.
De export is sinds juli vorig jaar in een stroomversnelling geraakt, aangewakkerd door pandemie-gerelateerde aankopen zoals mondmaskers en thuiswerkapparatuur, waaronder computers. De import is niet in hetzelfde tempo gegroeid, wat resulteert in een gebrek aan zeecontainers die terugkeren naar China. De problemen kunnen verergeren nu exporteurs hun goederen eerder willen transporteren vanwege Chinees Nieuwjaar. Marktanalisten verwachten dat het tekort aan containers hierdoor in ieder geval in het eerste kwartaal van 2021 aanhoudt.
Spotkoersen
De verwachting is zelfs dat de vervoerders de tarieven over de hele linie zullen blijven verhogen. De rederijen kunnen dit zich vooralsnog veroorloven vanwege hun dominante marktpositie. De spotkoersen, oftewel de actuele prijzen, zijn zelfs al naar recordhoogten gestegen. Vrachttarieven op de handelsroutes van Azië naar Europa zijn in specifieke gevallen in 12 maanden tijd verdrievoudigd.
De spotkoersen in de containervaart op de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) hebben met kerstmis zelfs een nieuw recordniveau bereikt. De SCFI is wereldwijd de meestgebruikte index voor zeevrachttarieven voor import uit China. Deze index wordt sinds 2009 wekelijks berekend en toont de meest actuele vrachtprijzen voor containertransport vanuit de belangrijkste Chinese havens, waaronder Shanghai (red. de basisindex is 1.000 punten). Onderstaande grafiek laat de stijging van de SFCI-index voor containertransport zien.
Prijzen zonnepanelen
Inmiddels hebben veel bedrijven besloten de stijgende containertarieven door te berekenen aan hun klanten, die ze op hun beurt aan de eindgebruikers doorberekenen.
Ook diverse fabrikanten van zonnepanelen hebben inmiddels besloten om de extra transportkosten door te berekenen aan groothandels en installateurs. Dit leidt ertoe dat ook groothandels en installateurs in de Benelux naar alle waarschijnlijkheid genoodzaakt zijn om de verkoopprijzen van zonnepanelen aan consumenten en bedrijven in de komende periode te verhogen.
Tekort aan grondstoffen
De internationale prijzen van zonnepanelen stijgen sinds afgelopen kwartaal sowieso al, als direct gevolg van een tekort aan grondstoffen zoals glas. Er is sprake van een snelgroeiende vraag naar glas, die voortkomt uit de opmars van grootformaatzonnepanelen en bifaciale zonnepanelen. Door het tekort aan glas konden Chinese fabrikanten van zonnepanelen in het vierde kwartaal zelfs niet aan de vraag voldoen. Diverse marktanalisten spraken over een wereldwijd tekort aan zonnepanelen tot 10 gigawattpiek.
Een collectief van fabrikanten van zonnepanelen – met LONGi, Jinko Solar, Trina Solar, JA Solar, Risen Energy en Canadian Solar – heeft de regering van China daarom eind vorig jaar gevraagd de beperkingen op de uitbreiding van de glasproductiecapaciteit te versoepelen.
Lees ook | Drewry: transport van container uit China naar Rotterdam 282 procent duurder geworden
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.