logo
© Björn Wylezich | Dreamstime.com
© Björn Wylezich | Dreamstime.com
15 september 2025

Rekenhof: uitrolstrategie laadpalen Wallonië schiet tekort

De Franse Kamer van het Rekenhof heeft het beleid voor laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in Wallonië onderzocht en concludeert dat de uitrolstrategie op meerdere punten tekortschiet.

De doelstellingen zijn weinig ambitieus en niet afgestemd op de versnellende groei van elektrische voertuigen. Zo stellen de onderzoekers.

Geen enkele laadpaal geplaatst
De uitdagingen voor het Waalse laadpalenbeleid zijn divers en complex. Volgens het Rekenhof beschikt het Waals Gewest momenteel niet over voldoende capaciteit voor behoefteanalyse om het beleid effectief richting te geven. De basisgegevens zijn onvolledig of niet beschikbaar, en er worden geen goede behoeftemodellen opgesteld die rekening houden met verschillende gebruiksscenario’s en de mogelijkheid om thuis te laden.

De Waalse uitrolstrategie werd bovendien te laat aangenomen en geeft geen antwoord op de cruciale vraag hoe het elektriciteitsnet de elektrificatie van het vervoer zal kunnen dragen. Hoewel de Waalse regering een programma van haar ‘relanceplan’ wijdde aan de uitrol van laadpalen, hebben de bijbehorende projecten niet tot concrete resultaten geleid. Er werd geen enkele laadpaal daadwerkelijk geplaatst door tussenkomst van het gewest.

Netcapaciteit cruciaal
Een belangrijk aandachtspunt is de impact van het elektriciteitsnet op de uitrol van laadinfrastructuur. Het elektriciteitsnet kan invloed hebben op de haalbaarheid, uitvoeringstermijnen en kosten van laadpalenprojecten. Volgens het Rekenhof is de versterking van het stroomnet momenteel ontoereikend voorbereid.

De strategieën om verbruikspieken af te vlakken, berusten bovendien op hypotheses die mogelijk slechts gedeeltelijk bewaarheid zullen worden. Dit betekent dat het elektriciteitsnet mogelijk niet voorbereid is op de toenemende vraag die elektrische voertuigen zullen veroorzaken.

Coördinatie ontbreekt
Een ander probleem is het gebrek aan coördinatie tussen de verschillende betrokken partijen. Op lokaal niveau hebben gemeenten, intercommunales en provincies diverse initiatieven genomen, maar deze zijn beperkt in omvang en worden niet gecoördineerd. De aansturing van het beleid vertoont tekortkomingen, onder meer door onduidelijkheid bij de verdeling van rollen en verantwoordelijkheden over de betrokken overheidsactoren.

Het Rekenhof waarschuwt dat bij gebrek aan een langetermijnvisie niet kan worden gewaarborgd dat de laadinfrastructuur gelijke tred zal kunnen houden met de toenemende behoeften. De proactiviteit en reactiviteit zijn daarbij ontoereikend om het hoofd te bieden aan de onzekerheden in verband met de marktevolutie.

Op basis van deze bevindingen heeft het Rekenhof 5 strategische en 7 operationele aanbevelingen geformuleerd voor de Waalse regering en de betrokken overheidsdiensten, die moeten bijdragen aan een effectiever beleid voor de uitrol van laadinfrastructuur in Wallonië.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten