
In 2020 verklaarde je in Solar Magazine klaar te zijn voor de uitrol van jullie zonnedaken, hoe gaat het nu?
‘Goed. Er staat nu een echt bedrijf. We zijn geen startup-gekken meer, maar werken met 20 mensen vanuit een serieus kantoor op de Automotive Campus in Helmond. We bouwen ons bedrijf uit, leveren producten, ontwikkelen onze technologie door, hebben een roadmap van alles wat staat te gebeuren…’
Wat zijn de grote uitdagingen?
‘Als je van een afstandje naar een vrachtwagen kijkt, denk je dat ze allemaal hetzelfde zijn. Ze zijn echter zo’n beetje allemaal verschillend wat betreft techniek en inzet. Neem koelwagens. Sommige worden gebruikt voor de bevoorrading van supermarken. Ze hebben verschillende koelzones met verschillende deuren en die aan vaak open en dicht. Anderen worden bijvoorbeeld afgeladen met een grote lading bevroren vis voor transport naar Zuid-Frankrijk on daar gelost te worden. De een heeft een koelmotor voorop, de andere onder de wagen. En dan heb ik het nog allen maar over koelwagens.’
Dat alles in van invloed op jullie zonne-energiesysteem?
‘Het betekent dat wij onze toepassing specifiek moeten maken, Dat maakt wat wij doen complex. Wij willen immers een zo uniform mogelijk schaalbaar product in de markt zetten, onder andere vanuit het perspectief van technologieontwikkeling en kostenefficiency.’
Wat bieden jullie exact.’
‘We zijn opgehouden met installeren. We leveren een kit bestaande uit zonnepanelen, een lithium-ionbatterij, omvormer, energiemanagementsysteem en alle andere benodigde componenten. Die zonnepanelen zijn semiflexibele pv-modules. De batterij heeft een capaciteit van 4 kilowattuur, maar we zijn bezig met grotere opslagsystemen tot 100 kilowattuur. Dan heb je het over een batterypack dat dat van een gemiddelde elektrische personenwagen overtreft.’
Wat is de toegevoegde waarde van jullie technologie?
‘Met de huidige versie van SolarOnTop worden de laagspanningscomponenten van een vrachtwagen van stroom voorzien, bijvoorbeeld het motormanagement, de verlichting, de magnetron, de oplader voor de laptop en telefoon en de verwarming. Zo bieden we transportbedrijven een goedkope oplossing, er kan veel brandstof mee worden bespaard. Maar we zijn hard aan het werk om alle aanwezige energieverbruikers in het voertuig te verduurzamen.’
Het verdienmodel is evident?
‘De maximale besparing staat in dit geval niet gelijk aan de optimale businesscase. Er zijn bijvoorbeeld chauffeurs die in de winter in hun truck overnachten en dus elektriciteit verbruiken. Andere doen dat niet. Maar onder de streep levert ons systeem genoeg op. Nieuwe zonnepanelen zijn bovendien steeds efficiënter en in het zwaardere vervoer wordt volop geëlektrificeerd.’
Dat wordt ook gezien door de markt? Hoe staat het met de verkoop?
‘We hebben nu meer dan 100 installaties in het veld, onder andere bijvoorbeeld bij het Belgische Bpost. We werken daarnaast ondertussen samen met voertuigproducenten, waaronder bijvoorbeeld 3 grote trailerbouwers. Ook de interesse uit het buitenland is groot. Zo staat er een groot project op stapel met een transportbedrijf uit dat een heel grote vloot met SolarOnTop gaat uitrusten. De toekomst ziet er dus positief uit.’
Wat is de ambitie op de korte en middellange termijn?
‘Over een jaar of 2 is ons portfolio op zijn minst uitgebreid met 2 nieuwe productlijnen en zijn we een bekende naam in de trailerbouw. Over 5 jaar willen we de stap naar original equipment manufacturers (oem’s) hebben gezet – de grote vrachtwagenbouwers – en marktleider zijn in heel Europa.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.