
Wattlab breidt met de introductie van SolarDeck zijn focus uit van binnenvaart naar zeevaart. Het bedrijf, bekend van zijn Solar Flatrack-systeem, heeft inmiddels SolarHatches geïnstalleerd op meer dan 25 binnenvaartschepen.
Dek-gemonteerde zonnepanelen
Met SolarDeck richt het Nederlandse bedrijf zich nu op het verlagen van brandstofkosten voor zeevarende reders en het versnellen van de verduurzaming in deze sector.
De nieuwe oplossing bestaat uit dek-gemonteerde zonnepanelen die dankzij een modulair en schaalbaar ontwerp eenvoudig kunnen worden geïnstalleerd. ‘Bij het ontwerpen van SolarDeck hebben we steeds de eisen van reders centraal gesteld’, vertelt Bo Salet, chief executive officer van Wattlab. ‘We weten: tijd is geld. Daarom is SolarDeck binnen minimale tijd te installeren dankzij twistlock-containeraansluitingen. Een belangrijk praktisch voordeel is de flexibiliteit van het systeem. We weten ook: ruimte is geld. Als het dek wordt gebruikt voor bijvoorbeeld offshore- windturbinebladen, dan kan de bemanning het SolarDeck-systeem opslaan in een 20-voets- container, waardoor het dek weer beschikbaar is voor vracht.
Uitvoerig getest
Bij de ontwikkeling van SolarDeck ging Wattlab niet over één nacht ijs. In samenwerking met onderzoeksinstituut TNO en rederij Vertom werkte het bedrijf de afgelopen 18 maanden aan de ontwikkeling en praktijkproeven aan boord van Vertom’s 7.280 dwt general cargo-schip Anette. Het project werd mede gefinancierd door het Just Transition Fund (JTF) van de Europese Unie.
De testresultaten zijn positief gebleken. ‘SolarDeck presteert goed in de zwaardere omstandigheden van de kustvaart, zoals zout, wind en golfslag’, legt Salet uit. ‘Zout water stroomt gemakkelijk weg van de zonnepanelen, waardoor er geen zoutkorst kan ontstaan. De opgewekte energie ligt op het verwachte niveau. Bovendien is het systeem robuust genoeg om stormen en dagelijks gebruik op een zeeschip aan te kunnen – met behoud van veiligheid.’
Concrete besparingen
Op basis van de testresultaten met de Annette, een schip van 119 meter lang en 14 meter breed, voorspelt Wattlab een jaarlijkse besparing van 20 ton brandstof en 68 ton CO2 voor dit type coaster. Deze cijfers hebben een duidelijke invloed op de EEXI- en CII-scores van de schepen en leveren directe voordelen op binnen de FuelEU Maritime en EU ETS-kaders. FuelEU Maritime eist CO2-reductie in scheepvaart met stapsgewijze doelen. EU ETS verplicht reders emissierechten te kopen voor uitstoot. Beide maken innovaties als SolarDeck volgens Salet economisch aantrekkelijk. Voor grotere schepen zijn de potentiële besparingen bovendien nog groter.
‘We zijn erg blij met de testresultaten en zijn enthousiast om SolarDeck nu te kunnen introduceren in de zeevaart – en om reders te laten zien wat dit systeem voor hun operatie kan betekenen. SolarDeck is niet alleen een groene upgrade. Met een terugverdientijd van 3 tot 5 jaar is het ook gewoon een slimme investering.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.