logo
wvhj2023
© Wattlab
© Wattlab
29 juni 2021

Wattlab en Blommaert: na zomer start verkoop luiken met zonnepanelen voor binnenvaartschepen

Wattlab, Damen Shipyards en Blommaert Aluminium starten deze maand een tweede proef met een binnenvaartschip dat voorzien is van luiken met zonnepanelen. Het product is na de zomer klaar voor de markt.

Schipper Gerd Schalk had vorig jaar de primeur met het binnenvaartschip Oleander dat als eerste voorzien werd van een luik met zonnepanelen.

2.900 kilowattuur
Nog in juni gaat een tweede proefopstelling het water op. Na de zomer verwachten scheepsbouwconcern Damen Shipyards, luikenbouwer Blommaert Aluminium en zonne-energiespecialist Wattlab hun eerste luiken met zonnepanelen voor binnenvaartschepen klaar te hebben voor de markt. Met de Solarluiken wil het consortium de transitie naar een duurzame binnenvaart versnellen.

Na een half jaar analyseren en evalueren is het nu tijd voor een nieuw ontwerp geschikt voor stapelbare luiken. Met deze test worden de theoretische modellen gevalideerd. Dit is de volgende stap naar het op de markt brengen van dit product. ‘Vooralsnog zijn we niet tegen onoplosbare problemen aangelopen’, stelt Jeroen Ooijen van Blommaert. ‘We verwachten dan ook dat de eerste Solarluiken deze herfst leverbaar zijn. Vanaf dat moment is het kijken in welk tempo we alle geïnteresseerden kunnen bedienen, want de aanmeldingen van geïnteresseerde schippers en rederijen stromen binnen.’

30.000 liter brandstof besparen
‘Bij het binnenvaartschip met Solarluiken hebben we afgelopen week al piekvermogens van 6000 watt gemeten’, vertelt Kasper Keizer, ingenieur bij Wattlab. ‘Maar de kracht van de zon is natuurlijk niet altijd op z’n sterkst en er zit ook weleens een wolkje voor de zon.’ Wattlab verwacht dat ieder luik per jaar 2.900 kilowattuur aan zonne-energie kan opwekken. Bij voldoende luiken kan daarmee de generator van schepen op zonnige dagen helemaal uit, en met voldoende accucapaciteit kunnen schippers en bemanning meerdere dagen en nachten zonder de generator.

Een schip van 110 meter lengte dat volledig uitgerust wordt met 22 zonneluiken kan zo tot wel 30.000 liter brandstof per jaar besparen. ‘Omdat de exacte systemen en aantal zonnepanelen per schip verschillen, verschilt ook de opbrengst en besparing per schip’, aldus Keizer.

De terugverdientijd van de luiken ligt tussen de 5 en 8 jaar en is afhankelijk van het verbruik, het vaargebied en het aantal luiken. ‘De zonnepanelen die we gebruiken, zijn veel lichter en dunner dan de zonnepanelen die op huizen liggen. Minder dan 2 kilogram per vierkante meter en 1,5 millimeter dik, en toch robuust. Hierdoor hebben we de luiken uitwisselbaar met de bestaande generatie scheepsluiken kunnen maken.’

Friese kap
De Solarluiken kunnen dus zonder problemen als de normale stapel luiken – Friese kap luiken in jargon – gestapeld worden. Het is ook mogelijk om slechts een aantal luiken met zonnepanelen te nemen of zonnepanelen op bestaande luiken te integreren.

Het systeem is met minimale aanpassingen aan te sluiten op het boordnet van het schip. Na installatie worden de zonnepanelen 24 uur per dag individueel gemonitord. Via de bijbehorende app worden de opbrengst en besparing van het systeem inzichtelijk gemaakt voor de schipper.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten