logo
wvhj2023
© Wattlab
© Wattlab
13 december 2021

Wattlab start verkoop van scheepsluiken met zonnepanelen, eerste orders uitgeleverd in februari

Wattlab is gestart met de productie van de eerste commerciële orders van zijn luiken met zonnepanelen voor binnenvaartschepen. Een tweede proef is onlangs succesvol afgerond en daarmee is de verkoop gestart.

Wattlab, Damen Shipyards en Blommaert Aluminium startten afgelopen juni een tweede proef met de aluminium scheepsluiken. Het nieuwbouwschip MS Kenyro werd toen gedoopt en voer de Europese binnenwateren op. Nu, 5 maanden later, maken de betrokken partijen de stand van zaken op met de conclusie dat ze klaar zijn voor de markt.

Theorie versus werkelijkheid
De eerder berekende, verwachte opbrengst voor de MS Kenyro zijn in de afgelopen periode vergeleken met wat er de afgelopen maanden daadwerkelijk is opgewekt. ‘De opbrengst vergelijken is nog wel lastig, want de locatie van een schip en omstandigheden op een schip zijn moeilijk te voorspellen’, aldus Bo Salet, medeoprichter van Wattlab. ‘De ene maand is de opbrengst iets groter dan berekend en een andere maand iets lager, maar dit middelt netjes uit. Afwijkingen ten opzichte van de berekeningen zijn logisch, aangezien het weer, en dus de hoeveelheid zon, per jaar verschilt.’

Door de opgewekte energie uit de zonnepanelen te gebruiken, bespaart de schipper op de draaiuren van zijn generator. Zo bespaart de schipper direct op brandstof of kosten voor walstroom, maar ook indirect op kosten voor onderhoud van generatoren. Door een gepast batterijpakket bij te plaatsen, kan een schip een nacht of zelfs meerder nachten zonder gebruik van generatoren. Op deze manier is een schippersfamilie minder afhankelijk van walstroom.

Stormen
De solar luiken hebben zo nu en dan flink wat voor hun kiezen gehad. Zomerse stormen met harde wind en heftige regen, droge hete dagen waarbij de temperaturen op het scheepsluik hoog opliepen, en diverse soorten stoffige lading. Salet: ‘Het zijn allemaal situaties waarvan we wisten dat het systeem het aankan. We hebben alles vooraf uitvoerig getest, maar het voelt goed om te zien dat de situaties in praktijk niet anders zijn dan verwacht. Vooral het laden van sojaschroot zorgt voor flink wat fijne stof, dat in alle kieren en gaten gaat zitten. We hebben alle elektrische onderdelen stof- en waterdicht uitgevoerd. Bovendien is de toplaag van de zonnepanelen van vuilafstotend materiaal.’

Opslagloods strooizout
Naast luiken voor op binnenvaartschepen hebben de partijen eind oktober ook een project opgeleverd op land. Het gaat om het dak van een opslagloods voor strooizout, waarvan het dak open en dicht moet kunnen. Voor dit soort mobiele daken maakt Blommaert aluminium schuifluiken die over elkaar open en dicht kunnen schuiven. Ook dit type luik heeft nu een solar variant. ‘Dit ontwerp bracht een aantal nieuwe uitdagingen met zich mee, maar die zijn opgelost. Met een goedwerkende oplossing voor dit type luiken bieden we nu een solar variant voor elk type luik’, aldus Tom Blommaert, chief executive officer van Blommaert Aluminium constructions.

Eerste contracten
De laatste maanden hebben de partijen veel potentiële klanten gesproken en klantgerichte opbrengstberekeningen gemaakt. ‘We mogen inmiddels ook delen dat er al handtekeningen voor opdrachten staan. De eerste luiken zijn zelfs al in productie’, besluit Salet.

In februari 2022 worden de eerste solar luiken geplaatst.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten