
Hoogspanningsnetbeheerder Elia meldt dat het transport en de installatie van de eerste caissons – betonnen bouwblokken die de basis voor het toekomstige energie-eiland vormen – gestart zijn. Het project kost honderden miljoenen euro’s.
22.000 ton
Elke caisson weegt ongeveer 22.000 ton en heeft indrukwekkende afmetingen: 58 meter lang, 28 meter breed en tussen de 23 en 32 meter hoog, afhankelijk van de aanwezigheid van een stormmuur.
Het transport vanaf de bouwlocatie in de haven van Vlissingen naar de eindbestemming in de Belgische Noordzee is een technisch hoogstandje. 4 sleepboten trekken elke caisson via de Westerschelde en de Noordzee naar de eilandlocatie, een afstand van ongeveer 98 kilometer. De volledige installatiecyclus neemt ongeveer 24 uur in beslag.
Precisiewerk
Eenmaal aangekomen op de bestemming wordt de caisson verbonden met vooraf geplaatste ankers en boven de funderingszone gepositioneerd. Met behulp van meettechnieken en nauwkeurige getijdemetingen wordt het bouwblok met grote precisie op de juiste plaats neergelaten. Daarna wordt het caisson met water gevuld, zodat het gecontroleerd en stabiel naar de zeebodem kan zakken.
Na het afzinken volgt de volgende bouwfase: het aanbrengen van stortsteen rond de caisson ter bescherming tegen zomerstormen, het vullen met zand, en de voorbereidingen voor de plaatsing van het volgende bouwblok. De opening tussen de caissons wordt afgesloten om te voorkomen dat er later zand kan ontsnappen bij het opspuiten van het binnenoppervlak.
Strenge eisen
De hele operatie wordt uitgevoerd door ongeveer 10 schepen, waaronder 4 sleepboten, een multicat-vaartuig, en diverse bagger-, transport- en installatieschepen. In totaal zijn ongeveer 150 mensen betrokken bij dit complexe proces. De planning is uiterst nauwkeurig en gebeurt in nauwe samenwerking met onder andere het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum in Oostende, de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit en North Sea Port.
Veiligheid staat voorop: er zijn noodprocedures, maritieme evacuatieplannen en strikte communicatieprotocollen opgesteld volgens de hoogste veiligheidsstandaarden. Het transport en de plaatsing van de caissons is ook sterk afhankelijk van de weersomstandigheden. De operatie wordt alleen uitgevoerd bij golven van maximaal 1,5 meter en windsnelheden lager dan 5 Beaufort.
Offshorewindparken
Het Prinses Elisabeth Eiland wordt een cruciale schakel in de ontsluiting van toekomstige offshore- windparken in de Belgische Noordzee. Het is volgens Elia zowel technologisch als economisch de meest efficiënte manier om Belgiës elektriciteitsproductie op zee sterk uit te breiden en minder afhankelijk te worden van fossiele brandstoffen.
In een latere fase zal het binnenoppervlak van het eiland worden opgespoten om er hoogspanningsinfrastructuur op te bouwen voor de aansluiting van nieuwe windparken. Het project is van groot strategisch belang en bepalend voor de Belgische elektriciteitsvoorziening in de komende decennia.
Beslissing uitgesteld
De bouw van het eiland en de uitvoering van de reeds getekende wisselstroomcontracten worden onverminderd voortgezet. 2 van de 3 toekomstige offshorewindparken – ofwel 60 procent van de nieuwe Prinses Elisabeth Windzone – worden zo gerealiseerd.
Door de prijsstijging voor hoogspanningsinfrastructuur op gelijkstroom is de beslissing over de laatste contracten voor het eiland uitgesteld. Elia voert hierover gesprekken met de betrokken federale overheden om tot een goed onderbouwde politieke beslissing te komen.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.