logo
© ProRail
© ProRail
21 april 2025

ProRail investeert fors in zonnepanelen

Spoorwegbeheerder ProRail heeft in 2024 de toepassing van zonnepanelen op stations flink uitgebreid, met de komst van nieuwe zonnepaneelinstallaties op Almere Centrum en Ede-Wageningen.

Tegelijkertijd daalde de CO₂-uitstoot naar 6,9 kiloton, ruim onder het maximumdoel van 7,0 kiloton en meer dan 50 procent lager dan in 2015. Dat meldt de spoorwegbeheerder in zijn jaarverslag.

Duurzaamheidsstrategie
Begin 2024 werden de zonnepaneelsystemen op de stations Almere Centrum en Ede-Wageningen in gebruik genomen, wat een belangrijke stap vormt in ProRail's duurzaamheidsstrategie. Daarnaast is een pilot gestart met zonnepanelen op de fietsenstalling bij station Maastricht.

Eind 2024 werd bovendien de nieuwe modulaire en energieopwekkende fietsenstalling bij station Dordrecht opgeleverd en in gebruik genomen, al wacht deze nog op aansluiting door de netbeheerder. ProRail ondervindt op meerdere locaties vertragingen door netcongestie, wat de volledige benutting van het zonne-energiepotentieel belemmert.

Kersenboogerd
Het zonnepaneleninitiatief op perronkappen wordt overigens stevig voortgezet en uitgebreid. Bij de renovatie van station Hoorn Kersenboogerd worden in 2025 ook zonnepanelen geïnstalleerd als onderdeel van de verlenging van een perronkap, samen met nieuwe fietsenstallingen en kluizen.

OER-programma
In 2024 heeft ProRail zich verder aangesloten bij het programma Opwek van Energie op Rijksvastgoed (OER). Binnen dit samenwerkingsverband onderzoekt ProRail mogelijkheden om op eigen grond duurzame energie op te wekken. De samenwerking met rijkspartijen vergroot de kansen voor grootschalige projecten aanzienlijk.

Bij de projecten A1/A6 en Spoor en A12 Den Haag-Woerden kijkt ProRail samen met gebiedspartners naar mogelijkheden voor de ontwikkeling van zonne- en windparken. Deze initiatieven dragen bij aan de bredere energietransitie in Nederland en helpen bij het behalen van de doelen van de Regionale Energiestrategie (RES).

Emissieloze bouwplaatsen
ProRail streeft er verder naar om in 2030 alle bouwplaatsen emissieloos te maken. Na het ondertekenen van het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB) in 2023, geeft de organisatie bij aanbestedingen een gunningsvoordeel aan aannemers die inschrijven met emissievrij materieel. Deze strategie blijkt effectief: steeds meer projecten worden uitgevoerd met zero-emissiematerieel, zoals bij het project Dijksgracht in Amsterdam waar onder andere een elektrische kraan wordt ingezet.

In juli 2024 is in Vught een laadvoorziening geopend die gebruikmaakt van het tractienet onderstation. Aannemer BAM laadt hier elektrisch materieel op voor het PHS-project. Ook bij kleinere projecten, zoals de aanleg van een tijdelijk perron op station 't Harde, wordt steeds vaker volledig elektrisch materieel ingezet.

Incidentenbestrijding
Afgelopen jaar nam de afdeling Incidentenbestrijding 13 elektrische en hybride voertuigen in gebruik. Hiermee doet ProRail ervaring op om de impact op het huidige inzetmodel te bepalen. De landelijke behoefte aan laadpalen voor Incidentenbestrijding is in kaart gebracht, maar de aanleg en het beheer hiervan worden bemoeilijkt door netcongestie.

Bij de nieuwe locatie in Rotterdam Rhoon verwacht ProRail medio 2025 wel voldoende laadvoorzieningen te kunnen realiseren, omdat netcongestie daar een minder groot probleem vormt. Voor de in 2024 geleverde elektrische vrachtwagen op Kijfhoek is een tijdelijke laadvoorziening naast de brandweerkazerne gerealiseerd, in afwachting van het definitieve Laadplein Kijfhoek dat vertraging heeft opgelopen.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten