Daarbij wil ProRail een stroomafnameovereenkomst (ppa) inzetten om de opgewekte wind- en zonne-energie terug te kopen.
30 tot 50 locaties
De spoorwegbeheerder heeft momenteel 30 tot 50 verschillende locaties op restgronden in beeld die zich buiten de hoofdspoorweginfrastructuur bevinden en geschikt zijn voor windmolens en zonnepanelen.
De marktconsultatie moet duidelijk maken of het type contract, de samenstelling van beoogde gronden, de gestelde randvoorwaarden en de manier van aanbesteden interessant voor marktpartijen is. Bij voldoende belangstelling start ProRail naar verwachting in 2026 een openbare aanbesteding.
Dialoog
Bedrijven, energiecoöperaties en experts worden uitgenodigd om te reageren op ProRails plannen. Ook is er gelegenheid om eigen ideeën in te brengen. Het doel is om zoveel mogelijk partijen te bereiken, te interesseren en te stimuleren om mee te denken over de haalbaarheid van de opwekplannen. Een verdiepende dialoog met enkele partijen is onderdeel van de marktconsultatie.
Eerder deze maand werd al bekend dat de spoorwegbeheerder zich heeft aangesloten bij het programma Opwek van Energie op Rijksvastgoed (OER). Het OER-programma zorgt ervoor dat er duurzame energie wordt opgewekt op grond die van de overheid is en is een initiatief van het toenmalige ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Het doel is om hiermee te helpen bij de energietransitie in Nederland en de doelen van de Regionale Energiestrategieën (RES’en) van de 30 energieregio’s te halen.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.