De netbeheerder startte afgelopen oktober met de verplichte uitrol van de digitale meters bij de laatste groep van 403.000 Vlaamse zonnepaneeleigenaren. De netbeheerder ligt inmiddels aardig op schema, want intussen zijn al bij 67.000 gezinnen van deze groep prosumenten digitale meters geplaatst. Concreet gaat het om klanten met zonnepanelen jonger dan 15 jaar en gekeurd vóór 1 januari 2021 die nog tot eind 2024 uitstel kregen. De laatste plaatsingen van digitale meters wordt nog dit jaar ingepland.
Verkeerde informatie
Hoewel de uitrol van digitale meters bij prosumenten op schema zit, merkt Fluvius wel dat er soms verkeerde informatie circuleert via sociale media. Die kan volgens de netbeheerder verwarring veroorzaken. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de compensatieregeling voor de ‘teruggedraaide teller’ en de retroactieve investeringspremie.
Fluvius wijst er daarom op dat het saldo van de ‘teruggedraaide teller’ automatisch wordt gecompenseerd. Dat is het verschil tussen de meterstand bij de vorige eindafrekening en de meterstand bij de metervervanging. Dat saldo wordt dan bij de eerstvolgende eindafrekening verrekend, net als bij het vroegere systeem van de terugdraaiende teller. Prosumenten verliezen bij de plaatsing dus nooit hun al opgebouwde zonnestroom.
Wel adviseert Fluvius klanten te wachten tot hun eerstvolgende jaarafrekening om bijvoorbeeld van energieleverancier te veranderen of te switchen tussen 1- of 2-voudig uurtarief. Want dan komt hun saldo wel terug op 0, zoals vroeger al het geval was. Hetzelfde geldt voor het opstarten van energiedelen, maandelijkse afrekeningen of het SMR3-meetregime.
1.000 tot 2.000 euro
Klanten die hun zonnepanelen lieten plaatsen tussen 2014 en eind 2020 hebben vaak nog recht op een retroactieve investeringspremie. Voor een gemiddelde installatie ligt dat bedrag tussen de 1.000 en 2.000 euro. Na de plaatsing van de digitale meter heeft de klant nog 6 maanden tijd om de premie aan te vragen. Na 31 december 2025 kan de premie niet meer aangevraagd worden. Overigens kunnen klanten bij overmatig uitstelgedrag worden beschouwd als weigeraar, wat ertoe kan leiden dat ze het recht op een premie verliezen. Tijdig inplannen is dus de boodschap die de netbeheerder predikt.
Fluvius meldt daarnaast dat de digitale meter niets wijzigt aan groenestroomcertificaten. Voor wie nog recht heeft op groenestroomcertificaten blijft dat systeem gewoon doorlopen zoals voorheen.
4,4 miljoen stuks
Over alle klantengroepen heen waren er voor héél Vlaanderen eind februari 2025 al 4.403.000 digitale meters voor elektriciteit en gas geplaatst in Vlaanderen. In bijna 7 op 10 woningen, appartementen en kleine bedrijven zijn ze aanwezig.
Liefst 742.000 gezinnen volgen hun energieverbruik actief op via mijn.fluvius.be. Zo’n 224.000 klanten gebruiken daar een slimme app of sturingssysteem voor.
Het einde van de terugdraaiende teller In Vlaanderen werd in maart 2019 een akkoord bereikt over de invoering van de digitale meter bij eigenaren van zonnepanelen. Beoogd uitgangsprincipe was dat zonnepaneeleigenaren die hun pv-systeem voor eind 2020 zouden plaatsen 15 jaar lang het rendement zouden mogen behouden van de terugdraaiende teller. VREG stapte vervolgens echter naar het Grondwettelijk Hof om bezwaar te maken tegen dit voordeel voor zonnepaneeleigenaren. Die stelde de Vlaamse energieregulator in het gelijk. Toenmalig minister Zuhal Demir besloot vervolgens dat zonnepaneelbezitters tot maximaal eind 2025 van de terugdraaiende teller gebruik mochten blijven maken. Die periode loopt binnenkort af, dus moeten alle betrokken klanten in 2025 een digitale meter krijgen. |
De maart 2025-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de vakbeurs Solar Solutions Amsterdam, zonnecarports, het productteam circulaire zonnepanelen en de zakelijke zonnedakenmarkt.