
Eigen Huis was een meldpunt gestart waar driekwart van de melders stelde behoefte te hebben aan dit soort onderhoud, maar twee derde geen onderhoudscontract geregeld krijgt. ‘Sommige huiseigenaren blijken jaren bezig te zijn met hun zoektocht naar een installateur of kunnen na een faillissement van de fabrikant niemand meer vinden of zitten na een storing letterlijk in de kou’, aldus Cindy Kremer, directeur van Vereniging Eigen Huis.
Nieuwbouw
De meeste meldingen gaan over all-electric warmtepompen, die vooral bij nieuwbouwwoningen worden geïnstalleerd. Een vaak gehoorde klacht is volgens Eigen Huis dat er na oplevering van de woning niks is geregeld voor het onderhoud van de warmtepomp.
‘We zien dat de bouwer verwijst naar de installateur van het verwarmingssysteem, die niet de capaciteit heeft om ook het onderhoud uit te voeren’, legt Kremer uit. ‘Kopers moeten zelf op zoek naar een onderhoudsbedrijf, dat ze niet kunnen vinden. Terwijl het onderhoud vaak een garantievoorwaarde is van de fabrikant. Daarom moeten consumenten duidelijke informatie ontvangen over het onderhoud van het apparaat en een aanbod krijgen voor een onderhoudscontract. Bij nieuwbouw moet de partij die de woning oplevert hiervoor zorgen.’
Hoogwerker
Bouwers en installatiebedrijven denken volgens Kremer bij nieuwbouwwoningen ook niet altijd goed na over de plek waar ze de buitenunits plaatsen. ‘Als het onderhoud aan de orde komt, worden huiseigenaren afgewezen omdat hun warmtepomp niet goed bereikbaar is. We hebben meldingen gekregen van huiseigenaren waarbij de buitenunit op het dak is geplaatst tussen de zonnepanelen. Dan is er een hoogwerker nodig om het apparaat te onderhouden. Vind dan maar een bedrijf dat dit wil uitvoeren en tegen een acceptabele prijs.’
Eigen Huis wil dat de overheid daarom meer duidelijkheid geeft waar een warmtepomp wel of niet mag worden geplaatst.
Op orde krijgen
De Nederlandse Vereniging voor Duurzame Energie (NVDE) benadrukt dat uit recent onderzoek blijkt dat 85 procent van de consumenten – heel – tevreden is over zijn of haar warmtepomp. Over het aanschaf- en installatieproces is 13 procent niet tevreden, de rest wel, aldus de brancheorganisatie.
‘Als er problemen zijn, werken we eraan om die zo snel mogelijk op te lossen’, aldus de NVDE. ‘Natuurlijk is het een uitdaging om met zo’n versnelling de keten overal goed op te lijnen. Met de groei van het aantal geïnstalleerde warmtepompen – eind dit jaar naar verwachting zo’n 650.000 warmtepompen in de Nederlandse woningen – hebben nog niet alle installatiebedrijven als reactie op deze versnelling de service en aftersales op orde. Dat is een aandachtspunt en tegelijkertijd een typisch voorbeeld van de transitie. Het aantal warmtepompen dat geïnstalleerd wordt, wisselt sterk, mede door zwabberend beleid. Dat maakt het niet makkelijker om de hele keten van fabricage – installatie – onderhoud op tijd op orde te krijgen. Er wordt hard gewerkt om problemen met het onderhoud van warmtepompen op te lossen.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.