Daarnaast zijn de voorlopige importheffingen die in juli van kracht werden voor diverse andere fabrikanten licht naar beneden bijgesteld.
Valse concurrentie
De Europese Commissie vindt dat Chinese fabrikanten door staatssteun veel goedkoper elektrische auto’s op de markt kunnen brengen. Omdat valse concurrentie marktverstorend werkt en om de Europese fabrikanten van elektrische auto’s beter te beschermen, is de Europese Commissie met de importheffingen op de proppen gekomen.
Nieuwe percentages
De oude percentages van de importheffingen waren 17,4 procent voor BYD, 19,9 procent voor Geely en 37,6 procent voor SAIC. Die zijn nu aangepast naar respectievelijk 17, 19,3 en 36,3 procent.
Voor andere Chinese producenten die aan het onderzoek hebben meegewerkt maar niet in de steekproef zijn opgenomen, gold een gewogen gemiddelde importheffing van 20,8 procent maar die is nu verhoogd naar 21,3 procent. Voor alle andere producenten in China die niet aan het onderzoek hebben meegewerkt, gold een importheffing van 37,6 procent en die is nu verlaagd naar 36,3 procent.
Eind oktober
Voor Tesla’s uit China is de importheffing nu vastgesteld op 9 procent.
De importheffingspercentages geven aan welke invoerrechten de Chinese automobielfabrikanten moeten betalen bij het exporteren van hun producten naar EU-lidstaten. Eind oktober komt de Europese Commissie met de definitieve bevindingen van het lopende onderzoek.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.