
Met goedkopere transportovereenkomsten voor de ‘daluren’ denkt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) het slimmer gebruik van het elektriciteitsnet te stimuleren. Tot nu toe konden netbeheerders alleen transportovereenkomsten met vaste transportrechten aanbieden. Dit betekent dat de afnemer op elk moment van de dag gebruik kan maken van dit recht op transportcapaciteit en dat netbeheerders dus ook moeten zorgen dat deze transportcapaciteit altijd beschikbaar is.
Niet op volle capaciteit
De ACM heeft geruime tijd gewerkt aan de voorbereidingen om het voor netbeheerders mogelijk te maken alternatieve transportrechten aan te bieden. Afgelopen september werd hiertoe het ontwerpbesluit voor contracten zonder vaste transportcapaciteit gepubliceerd, zogenaamde non-firm aansluit- en transportovereenkomsten (non-firm ATO’s).
Deze nieuwe contractvorm kan interessant zijn voor bedrijven die hun aansluiting niet constant op volle capaciteit hoeven te gebruiken, bijvoorbeeld omdat ze apparatuur tijdelijk uit kunnen zetten. De contracten zijn naar verwachting van de toezichthouder ook interessant voor batterijen, elektrolysers en laadstations voor elektrische bussen. Omdat de netaansluitingen van klanten met een non-firm ATO niet altijd op volle capaciteit kunnen worden gebruikt, krijgt de aangeslotene een korting op het transporttarief.
Verplicht
Waar het voor netbeheerders per direct mogelijk wordt non-firm ATO’s aan te bieden – te weten vanaf 1 februari – worden ze vanaf 1 februari 2025 verplicht om in congestiegebieden deze contractvorm aan te bieden. De ACM voert die verplichting pas later in, omdat de netbeheerders hebben aangegeven tijd nodig te hebben om de nieuwe contractvormen te implementeren.
De ACM heeft ook een voorstel van Netbeheer Nederland gepubliceerd om in gebieden waar nog wél voldoende transportcapaciteit beschikbaar is contracten met alternatieve transportrechten aan te bieden. De netbeheerders hebben de toezichthouder namelijk gevraagd om hiertoe de codes elektriciteit te wijzigen. Hiermee stelt Netbeheer Nederland voor om 2 nieuwe alternatieve transportrechten mogelijk te maken: het tijdsduurgebonden transportrecht en het tijdsblokgebonden transportrecht.
85 procent
Het nieuw voorgestelde tijdsduurgebonden transportrecht geeft de aangeslotene recht op transport gedurende een vastgesteld aantal uren per jaar. In het voorstel wordt het aantal uren op 85 procent van de tijd gesteld en dit transportrecht op de netten van de beheerder van het hoogspanningsnet TenneT beschikbaar gemaakt. Het tijdsduurgebonden transportrecht is de uitwerking van het voorstel dat TenneT eerder heeft gedaan voor een apart tarief voor flexibele netgebruikers zoals batterijopslag.
Het voorgestelde tijdsblokgebonden transportrecht geeft de aangeslotene recht op transport binnen met de netbeheerder afgesproken tijdvensters. In het voorstel wordt dit transportrecht beschikbaar gemaakt op de regionale netten.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.