logo
wvhj2023
© Hoppenbrouwers Techniek
© Hoppenbrouwers Techniek
19 januari 2024

Hoppenbrouwers krijgt voor derde jaar op rij Top Employer Award

Installatiebedrijf Hoppenbrouwers heeft voor zijn aanpak op de arbeidsmarkt voor het derde jaar op rij de Top Employer Award gewonnen. De score die het bedrijf dit jaar behaalde was ruim 84 procent.

Hoppenbrouwers begon meer dan 100 jaar geleden als eenmanszaak in Udenhout. Nu ontwerpt, installeert en onderhoudt Hoppenbrouwers vanuit 20 vestigingen in Nederland elektrotechnische en werktuigbouwkundige installaties waaronder laadpalen, warmtepompen en zonnepanelen. Met de aanhoudende krapte op de technische arbeidsmarkt en de groei van de sector, wordt goed werkgeverschap en het bieden van een aantrekkelijke werkomgeving steeds belangrijker.

Onderlinge verbinding
Elk jaar wist de technisch dienstverlener een betere score te behalen. De score van dit jaar van ruim 84 procent betekent een verbetering van zo’n 10 procent in 2 jaar tijd. De beste waardering ontving het bedrijf voor het onderdeel opleiding en ontwikkeling.

De scores van het Top Employer Institute tonen aan dat Hoppenbrouwers op het gebied van Diversiteit & Inclusie grote vooruitgang heeft geboekt. Vooral het zogenoemde Unite-programma werd door medewerkers van de technisch dienstverlener erg gewaardeerd. Het programma richt zich op het krijgen van onderlinge verbinding door invulling te geven aan doelen, waarden, diversiteit, inclusiviteit en het bevorderen van gewenste omgangsnormen. Het bedrijf benadrukt het belang van realistische afspiegelingen in arbeidsmarktcommunicatie en de afwezigheid van gender- gerelateerde verschillen in medewerkerstevredenheid.

5.000 medewerkers
Met een ambitie om in 2030 te groeien naar 5.000 medewerkers, blijft Hoppenbrouwers zich inzetten om zijn personeelsbeleid te verbeteren. Ellen Vermeer, hr-directeur, hierover: ‘Top Employer word je niet zomaar; daarvoor moet je als werkgever op alle vlakken binnen hr excellente scores behalen. Dat we ons hr-beleid op hoog niveau hebben ingericht en weten uit te voeren, is bijzonder. Maar dat we dat nu al jaren op rij doen in een periode van aanzienlijke groei, vind ik fantastisch.’

In 2023 realiseerde Hoppenbrouwers een groei in medewerkers van 12 procent. Er stroomden bijna 600 nieuwe collega’s in, waarbij interne mobiliteit een cruciale rol speelde. Vermeer: ‘Wij bekijken per sollicitant wat de mogelijkheden zijn. Wie solliciteert op een functie en daar misschien niet de beste match voor is, kan bij ons alsnog rekenen op de intentie om verder te zoeken binnen de organisatie. We kijken naar talent, ambitie en vaardigheden om te bepalen welke functie het beste bij de sollicitant past. Ons streven is om medewerkers een passend traject aan te bieden, inclusief coaching, opleiding en learning-on-the-job.’

Strategie
Hoppenbrouwers gooit ook hoge ogen als het gaat om opleiding en ontwikkeling. De duidelijke Learning & Development-strategie was een van de pijlers die het hardst is gestegen volgens het Top Employer Institute. Deze strategie, ondersteund met eigen praktijkscholen, de Hoppenbrouwers Experience Centers, de Hoppenbrouwers Academy en de komst van het Learning Management- systeem, leidde tot een toename van meer dan 30 procent in het aantal opleidingsuren per medewerker.

Vermeer benadrukt de rol van data-driven hr-beleid voor het succes van de organisatie. De investering in een professioneel hr-beleid, waar menselijkheid en datagestuurde inzichten samenkomen, heeft de organisatie wendbaar gemaakt en in staat gesteld zich op diverse hr-doelgroepen te richten. Met een hr-team van 40 voltijdmedewerkers, verspreid over 20 vestigingen en 165 teams in het hele land, is het bedrijf volgens Vermeer in staat om nauw contact te onderhouden met alle medewerkers.

Ondanks een constante instroom benadrukt de hr-directeur de noodzaak om de uitstroom, voornamelijk beïnvloed door vergrijzing en standaardverloop, te beheren. Ze besluit: ‘Het behouden van medewerkers heeft prioriteit, en het streven is om vertrekkende medewerkers te transformeren tot ambassadeurs.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten