
Het Brabantse installatiebedrijf wil in 2030 een landelijke dekking, een omzet van 1 miljard euro en 5.000 medewerkers tellen. De groeistrategie van de technisch dienstverlener richt zich onder meer op het openen van meerdere vestigingen, waarbij het uitgangspunt is om ieder jaar 10 procent autonoom te groeien en 10 procent middels overnames. In het eerste half jaar van 2023 heeft Hoppenbrouwers 5 overnames gedaan.
Cultuurfit
In maart werd al de Drents-Groningse Top Installatiegroep met 2 vestigingen in Hoogeveen en Veendam ingelijfd. Afgelopen maand kwam daar Technisch Installatiebureau Van Wijngaarden uit Nieuwerkerk aan den IJssel bij. Verder is systemintegrator Control Digit geïntegreerd in de vestiging in Deurne. In juni werd Nijsten Elektrotechniek toegevoegd aan de vestiging van Hoppenbrouwers in Sittard en met de recente overname van Van Thiel Optimaal in Schijndel wordt Brabant versterkt op het gebied van werktuigbouwkundige installaties en duurzaamheid.
Henny de Haas, algemeen directeur, over de groei: ‘Al deze bedrijven sluiten naadloos aan bij onze strategie. Het zijn familiebedrijven met een goede cultuurfit die graag een professionaliseringsslag willen maken. Ze hebben, net als wij, autonomie hoog in het vaandel staan en hebben veel aandacht voor hun medewerkers. Door sommige overnames kunnen we onze positie verstevigen in een bepaalde regio, bij andere overnames vergroten we juist onze kennis en expertise of kunnen we ons klantenportfolio verbreden.’
Veel vraag
De Haas ziet nog steeds veel beweging en aanbod van bedrijven binnen de overnamemarkt; tegelijkertijd is er ook veel vraag. ‘We merken dat de overnamemarkt ook vaker wordt ingenomen door organisaties buiten de branche, zoals private equity partijen en bouwbedrijven die hun business willen verbreden met technische dienstverlening. Wij bouwen door op onze lange- termijnstrategie en willen vooral goed integreren en onze expertise uitbreiden. Jaarlijks bieden zich zo’n 60 kleine en middelgrote bedrijven bij ons aan, waarbij wij heel selectief overnames doen; een bedrijf moet echt kwalitatieve meerwaarde voor ons bieden. Die kan zitten in medewerkers, kennis, klanten, geografische ligging en moet binnen onze cultuur- en familiewaarden passen. Ook weten installatiebedrijven die goed aansluiten op onze business-to-consumer-ambities ons steeds beter te vinden. Hiermee kunnen we versneld verder bouwen aan ons consumentenplatform.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.