
Vanwege de overstap naar duurzame energie moeten netbeheerders de komende jaren vele miljarden euro’s investeren in de uitbreiding en aanpassing van stroomnetten. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil dat netbeheerders voldoende financiële ruimte hebben om alle investeringen op tijd te kunnen doen. ‘Dit zal de komende jaren leiden tot stijgende tarieven voor mensen en bedrijven’, stelt Manon Leijten, bestuurslid van de ACM. ‘Tegelijkertijd moeten we de betaalbaarheid niet uit het oog verliezen. Omdat we belangrijke keuzes moeten maken, nodigen we alle geïnteresseerde partijen uit om mee te denken over de manier waarop we de kosten voor de energietransitie verdelen.’
Wettelijke taak
Het is de wettelijke taak van de ACM om de tarieven van de netbeheerders vast te stellen. De manier waarop de toezichthouder de tarieven voor netbeheerders vaststelt – de zogenaamde tariefregulering – staat beschreven in de methodebesluiten.
Deze methodebesluiten worden voor een aantal jaar vastgesteld, meestal 3 of 5 jaar. Per 2027 gaat een nieuwe tariefreguleringsperiode in. Omdat het verzwaren van de netten voor de energietransitie een grote uitdaging is voor netbeheerders, doet de ACM voor het vaststellen van de methodebesluiten vanaf 2027 nu al breed onderzoek naar de vraag welke reguleringsmethode het meest passend is. De ACM heeft hierover eerder al 2 onderzoeken gepubliceerd en vraagt alle geïnteresseerden nu mee te denken in een consultatie over dit onderwerp.
Consultatiedocument
In het nu gepubliceerde consultatiedocument beschrijft de toezichthouder een aantal belangrijke thema’s bij de regulering van netbeheerders. Per onderwerp heeft de ACM vragen opgenomen. Een van de belangrijkste onderdelen van het consultatiedocument zijn de reguleringsopties die de ACM ziet voor de nieuwe reguleringsperiode.
De ideeën van de toezichthouder gaan over het geven van ruimte voor investeringen; het stimuleren van tijdig investeren, kwaliteit en innovatie; het bieden van een juiste stimulans tot efficiëntie; en over de duur van de reguleringsperiode en omgaan met onzekerheden.
Uitgangspunten
Bij de selectie van de reguleringsopties en de uitwerking daarvan hanteert de ACM een aantal uitgangspunten. Ten eerste moeten de kosten en baten rechtvaardig over betrokken partijen worden verdeeld. Ten tweede moet de tariefregulering helder en transparant zijn.
Tot slot moet de tariefregulering zoveel mogelijk toekomstbestendig en voorspelbaar zijn, zodat netbeheerders en andere partijen daarop hun bedrijfsvoering en gedrag kunnen afstemmen.
Meerdere opties
Om netbeheerders meer ruimte te geven om te investeren in hun netten, ziet de ACM meerdere opties voor de tariefregulering in de volgende reguleringsperiode.
De eerste optie is tarieven baseren op de werkelijke kosten van nieuwe investeringen. Net als bij TenneT kan de ACM ook voor de regionale netbeheerders de vergoeding van de kosten die zij maken als gevolg van nieuwe investeringen tijdens de reguleringsperiode geheel of deels baseren op de werkelijke nieuwe investeringen. Op deze manier kan de ACM zorgen dat de tarieven van de regionale netbeheerders sneller en directer meebewegen met de kosten die zij maken als gevolg van nieuwe investeringen.
Een andere mogelijkheid voor de ACM is om bij de vergoeding van de kosten voor nieuwe investeringen mede gebruik te maken van de investeringsplannen van de netbeheerders. De toezichthouder kan de investeringsplannen bijvoorbeeld gebruiken om de kosten voor nieuwe investeringen te schatten. Daarbij is het mogelijk om deze geschatte kosten te corrigeren als blijkt dat netbeheerders meer – of minder – investeren dan zij van plan waren. Dit zorgt ervoor dat netbeheerders meer zekerheid krijgen over de toekomstige vergoeding voor investeringen die noodzakelijk zijn op basis van het investeringsplan.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.