logo
wvhj2023
hero-image
25 februari 2023

Het Dilemma | Zijn elektrische rijders de vooruitgeschoven post van de energietransitie?

Is de keuze voor een elektrische auto ook een keuze voor zonnepanelen? Solar Magazine bespreekt dit dilemma met Maarten van Biezen (VES). ‘Elektrische rijders gaan verder dan dat in hun verduurzaming.’

Wat doet de Vereniging Elektrische Rijders?
‘We hebben zo’n 12.000 leden. Die vormen een hechte community, onder andere via onze Facebook-pagina. Daar struikel je dagelijks over vele vragen en antwoorden, meestal over heel praktische zaken. Daarnaast bieden we heel veel informatie, doen we onderzoeken samen met RVO onder elektrische rijders, en organiseren we onder andere drukbezochte webinars en fysieke bijeenkomsten over allerhande onderwerpen. We zijn ook actief in de politieke lobby. We willen als vereniging de energietransitie versnellen en bijdragen aan klimaatdoelen.’

Hoe ziet jullie achterban eruit?
‘Elektrische auto’s zijn veelal vrij nieuw en nieuwe auto’s worden veelal aangeschaft door zakelijke rijders en door mensen met een ruime portemonnee. Maar ze doen dat - ongeacht hun inkomensklasse – voor een groot deel vanuit de wil om te verduurzamen. Ze willen ook laten zien dat elektrisch rijden een aantrekkelijke keuze is, en die promoten.’

Ze voelen zich een ambassadeur van elektrisch rijden?
‘We hebben hen die vraag gesteld. 70 procent van onze leden geeft aan dat dat het geval is. Ze hebben de drive om te vertellen hoe fijn en belangrijk het is. 37 procent laat bijvoorbeeld geregeld iemand een testritje met zijn auto maken. Dat is opmerkelijk veel, in het algemeen zijn mensen daar niet snel toe geneigd.’

Zijn ze ook de drijver van de energietransitie?
‘Wij publiceren jaarlijks het onderzoek EV en Berijders, in samenwerking met RVO. De editie van 2023 is bijna gereed en we constateren wederom dat ze gemotiveerd worden door verduurzaming en daar ook echt concrete keuzes in maken. 82 procent van de elektrische rijders heeft zonnepanelen op zijn huis, 59 procent vliegt steeds minder, 56 procent mijdt korte autoritten. En heel opmerkelijk: 33 procent heeft al een warmtepomp in huis.’

De conclusie is?
‘Het zijn koplopers, een vooruitgeschoven post van de energietransitie en hun aantal groeit snel. De elektrische rijders van nu investeren in allerlei opties voor verduurzaming. Ze doen dat uit overtuiging, vinden dat ook technologisch interessant en praten er graag over. Ze zijn ook veelal in staat om die extra stappen te zetten. Dat is niet iedereen gegund, maar juist daarom is het belangrijk dat zij die dat wel kunnen dat ook doen.’

De combinatie van elektrisch vervoer met zonnepanelen ligt voor de hand.
‘Vanaf het moment dat je een elektrische auto voor de deur zet, kan je stroomverbruik zomaar verdubbelen. Het voordeel van deels zelf en groen opwekken is evident. Het afgelopen jaar ging het daar natuurlijk heel veel over door de stijgende energieprijzen en de invoering van het energieplafond. Elektrische rijders zonder zonnepanelen schieten daar snel doorheen en betalen de hoofdprijs.’

Met behulp van zonnepanelen kun je daarin sturen door laden als de zon schijnt.
‘Exact, en dat zie je dus ook gebeuren. Daarnaast zijn er vele elektrische rijders – en ook daarmee lopen ze op de troepen vooruit – die inmiddels hebben gekozen voor een dynamisch energiecontract. Dat mag dan spannend zijn voor de meeste mensen, maar met een elektrische auto die veel stroom verbruikt en de mogelijkheid om gedurende de nacht voor een veel lager stroomtarief te laden, is het een logische keuze.’

Loopt jullie achterban ook op de troepen vooruit wat betreft de thuisbatterij?
‘De interesse zal er vast zijn, maar ze hebben natuurlijk een heel grote batterij voor de deur staan. In die zin is bidirectioneel laden de grote belofte. Er zijn nog maar weinig elektrische auto’s die dat kunnen. Dat geldt ook voor laadinfra die dat aan huis kan faciliteren. Het komt er echter aan en dat zal een gamechanger op het gebied van flexibele integrale betaalbare energiesystemen voor huishoudens zijn, zeker wanneer daarnaast handel op de energiemarkten mogelijk wordt.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten