Om in aanmerking te komen voor SDE++-subsidie hebben projectontwikkelaars een positieve transportindicatie van hun netbeheerder nodig.
25 procent minder
Liander heeft voor de SDE++ 2022 een kwart minder aanvragen voor een transportindicatie ontvangen dan in 2021. Dat komt voor de netbeheerder vooral doordat zijn stroomnet op veel plaatsen vol is. De noodzaak voor de inzet van batterijen wordt volgens de netbeheerder dan ook steeds urgenter. Liander pleit voor invoering van tijdgebonden contracten om het voor zonnestroomproducenten interessanter te maken om een deel van hun opgewekte stroom op te slaan in batterijen en in de daluren aan het stroomnet terug te leveren.
Geen garantie
Liander benadrukt nog maar eens dat een positieve transportindicatie geen garantie biedt dat het gevraagde transportvermogen in de toekomst daadwerkelijk beschikbaar is.
796 goedgekeurde aanvragen bevinden zich namelijk in de provincies Friesland, Gelderland en Flevoland. In grote delen van deze provincies heeft het elektriciteitsnet van TenneT, beheerder van het hoogspanningsnet, zijn maximale capaciteit bereikt. Tennet onderzoekt momenteel of hier congestiemanagement mogelijk is. Is dat niet het geval, dan is er pas na verzwaring van het stroomnet door de hoogspanningsnetbeheerder ruimte voor nieuwe initiatieven om grootschalig duurzame energie op te wekken. Dat zal naar verwachting meerdere jaren gaan duren. Hierdoor is de kans groot dat een verkregen subsidiebeschikking niet gerealiseerd kan worden, omdat er niet tijdig transportcapaciteit beschikbaar is.
Liander |
Transportindicaties |
Aantal aanvragen |
1.642 (- 22 procent) |
Aantal gehonoreerde aanvragen |
1.371 (- 25 procent) |
Waarvan wind |
5 |
Waarvan biomassa |
16 |
Waarvan dakgebonden pv |
1.195 |
Waarvan drijvende / grondgebonden pv |
155 |
Aangevraagd aansluitvermogen |
1.778 megawatt (- 11 procent) |
Gehonoreerd aansluitvermogen |
1.247 megawatt (- 37 procent) |