Budget Thuis handelde eerder onder de naam NutsServices en levert onder de merknamen Budget Energie en de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) energie aan consumenten.
Telefonische verkoop
Budget Thuis zette andere bedrijven in bij de telefonische verkoop van energiecontracten. Uit onderzoek van de ACM blijkt dat deze tussenpersonen bij de verkoopgesprekken niet vertelden dat ze namens Budget Thuis belden om een energiecontract aan te bieden. Ook werd belangrijke informatie over de looptijd, de opzegvergoeding, de actievoorwaarden en tarieven niet of pas laat in het gesprek gemeld. Consumenten werden met onjuiste en onvolledige informatie aangezet tot het sluiten van een energiecontract. Tussenpersonen zeiden bijvoorbeeld dat zij belden voor het doen van een energiemeting of vanwege een landelijke prijsverlaging. Ook werd er in de verkoopgesprekken niet gemeld dat er gebeld werd namens het bedrijf Budget Thuis. Dat is verboden.
Tweede boete
De boete voor Budget Thuis is de tweede boete die de ACM oplegt in het kader van een onderzoek naar misleidende werving door energieleveranciers. Eerder legde ACM een boete op aan een andere leverancier voor soortgelijke overtredingen.
‘Consumenten besteden een groot deel van het huishoudbudget aan energie’, stelt Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM. ‘Het afsluiten van een energiecontract is daarom een belangrijke beslissing waar consumenten goed over voorgelicht moeten worden. Energieleveranciers moeten duidelijk zijn over het contract dat zij aanbieden. Ook moet het voor de consument direct duidelijk zijn dat een bedrijf belt om een energiecontract te verkopen. Omdat uit onderzoek blijkt dat Budget Thuis consumenten heeft misleid, leggen we het bedrijf een boete op.’
Budget Thuis heeft de boete van 1,8 miljoen euro inmiddels betaald.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.