logo
wvhj2023
© Henk Hulshof | Dreamstime.com
© Henk Hulshof | Dreamstime.com
18 juni 2021

Autoriteit Consument & Markt in actie tegen misleidende werving energiecontracten

Energiebedrijven houden zich niet goed genoeg aan de regels voor het werven van nieuwe klanten. De ACM start daarom een onderzoek naar misleidende handelspraktijken door enkele energieleveranciers.

Dat blijkt uit de eerste resultaten van een onderzoek door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het ACM heeft het onderzoek afgerond naar werving door energiemaatschappijen en vanwege de negatieve uitkomsten start de autoriteit nu een vervolgonderzoek.

Extra in de gaten
Bovendien heeft de ACM met enkele energieleveranciers afspraken gemaakt over het beter waarborgen van de belangen van potentiële klanten. Het gaat hier om bedrijven waarbij de ACM nu geen misleidende handelspraktijken heeft vastgesteld, maar die hun werkwijzen wel zouden moeten verbeteren.

De ACM houdt de bedrijven waarmee zij afspraken maakt extra in de gaten en blijft onderzoek doen naar misleidende werving van energiecontracten. De ACM onderzoekt hierbij ook bedrijven die namens energiebedrijven klanten werven.

Voorbeelden misleiding
Bij het vervolgonderzoek naar misleidende handelspraktijken kijkt de ACM naar bedrijven die onjuiste of onduidelijke informatie geven om consumenten over te halen om over te stappen. Zo is het voor consumenten vaak niet duidelijk welk bedrijf hen benadert en ontbreekt essentiële informatie over tarieven. Ook komt het voor dat verkopers het verwachte energieverbruik lager voorspiegelen dan het daadwerkelijk is. Hierdoor lijkt het alsof consumenten geld besparen, omdat het nieuwe termijnbedrag lager lijkt. Maar achteraf, bij de jaarafrekening, moeten zij veel bijbetalen. Sommige bedrijven kiezen er bewust voor om kwetsbare consumenten te benaderen.

Extra afkoelingsperiode
De ACM heeft bij onderzoek naar verkooptechnieken ook goede voorbeelden gezien, zoals het inbouwen van een extra ‘afkoelingsperiode’. Zo sluit de consument niet direct aan de telefoon of aan de voordeur een contract af, maar wordt er na het gesprek schriftelijk een aanbod gedaan dat de consument op een later moment kan bevestigen. Ook het met toestemming van de consument opnemen en bewaren van het hele verkoopgesprek – en dus niet alleen het gedeelte waar het contract wordt afgesloten – kan in het belang van de consument zijn, omdat dit ervoor zorgt dat verkoopmedewerkers zich beter aan de regels houden. De ACM roept energieleveranciers op deze goede voorbeelden over te nemen.

Duurzaamheid
De ACM heeft ook geconstateerd dat een aantal energieleveranciers verbeteringen zou moeten doorvoeren om overtredingen in de toekomst te voorkomen. Naast de afkoelingsperiode en het opnemen van gesprekken, kunnen zij maatregelen nemen om te garanderen dat de verkoper de consument een passend aanbod doet. De ACM maakt met deze bedrijven afspraken over het beter waarborgen van de belangen van potentiële klanten en zal strak monitoren of de bedrijven zich hieraan houden.

De ACM roept consumenten op het aanbod van aanbieders goed te bestuderen en dit te vergelijken met andere aanbieders. Een ongevraagd (telefonisch) aanbod is volgens de autoriteit namelijk lang niet altijd de beste aanbieding. Verder kan naast de prijs ook bijvoorbeeld duurzaamheid – een groen of grijs energielabel – een rol spelen bij de keuze. Om consumenten te beschermen tegen ongevraagde telefoontjes gaan op 1 juli 2021 nieuwe telemarketingregels in. Consumenten mogen dan alleen nog gebeld worden door bedrijven als zij daar zelf toestemming voor gegeven hebben of als ze maximaal 3 jaar geleden klant zijn geweest.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten