Valmet Automotive heeft een lange geschiedenis in de productie van auto’s voor derden. Ook het Nederlandse Lightyear One selecteerde het bedrijf uit Finland vorig jaar om de zonneauto Lightyear One te gaan produceren.
Auto wordt duurder
Als gevolg van hogere productiekosten door de toegenomen grondstofprijzen zal de Sion in de toekomst duurder worden. Alle bestaande reserveringen blijven echter geprijsd zoals voorheen. Sono Motors heeft namelijk al meer dan 17.000 reserveringen met vooruitbetalingen voor de Sion ontvangen.
‘Wij zijn ervan overtuigd dat een samenwerking met zo’n betrouwbare en ervaren partner als Valmet Automotive een uitstekende match is om de Sion naar het straatbeeld te brengen en daarbij hoge kwaliteitsnormen te waarborgen’, stelt Laurin Hahn, chief executive officer en medeoprichter van Sono Motors. ‘Samen zijn we goed gepositioneerd om onze belofte na te komen en een klimaatneutrale Sion aan onze klanten te leveren.’
43.000 per jaar
Valmet Automotive begon in 1968 met de autoproductie als een joint venture met Saab. Sindsdien heeft het bedrijf meer dan 1,7 miljoen auto's gebouwd als contractfabrikant voor wereldwijd opererende autobedrijven.
De Valmet Automotive-fabriek in Uusikaupunki zorgt voor de productie van een laag 4-cijferig volume in 2023, gevolgd door een opstartperiode. Na deze periode, die naar verwachting enkele maanden zal duren, willen de bedrijven circa 43.000 Sions per jaar produceren op basis van 100 procent duurzame energie. Sono Motors verwacht momenteel dat alle productiegerelateerde broeikasgasemissies die niet kunnen worden vermeden in de toeleveringsketen of tijdens het productieproces van de voertuigen, volledig zullen worden gecompenseerd.
456 zonnecellen
De buitenkant van de auto zal bestaan uit 456 naadloos geïntegreerde gehalveerde zonnecellen en zal zelfvoorzienend zijn op korte ritten. De energie die door de zonnecellen wordt opgewekt, zal het geschatte bereik van 305 kilometer uitbreiden met gemiddeld 112 tot maximaal 245 kilowattpiek per week.
De auto’s worden uitgerust met een lithium-ijzerfosfaatbatterij van 54 kilowattuur. Bidirectionele laadtechnologie vormt een aanvulling op de integratie van zonne-energie in de auto en maakt van de Sion een duurzame-energiecentrale op wielen. Het voertuig kan hierdoor elektronische apparaten, het huis of andere elektrische auto’s met een vermogen tot 11 kilowatt van stroom voorzien.
De maart 2025-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de vakbeurs Solar Solutions Amsterdam, zonnecarports, het productteam circulaire zonnepanelen en de zakelijke zonnedakenmarkt.