De World Container Index (WCI) is een samenstelling van containervrachttarieven op 8 belangrijke routes van en naar de Verenigde Staten, Europa en Azië. Door de almaar aanhoudende prijsstijgingen doorbrak de index half september de grens van 10.000 Amerikaanse dollar.
Bevriezen
Afgelopen week stabiliseerde de WCI zich op een niveau van 10,377.19; een week eerder stond de index op een hoogte van 10.374,64 Amerikaanse dollar. Dat is nog altijd 299 procent hoger dan een jaar geleden.
Dat de prijzen niet gestegen zijn, is volgens de onderzoekers te wijten aan containerlijnvaartrederijen CMA CGM en Hapag-Lloyd die hebben aangekondigd tijdelijk geen prijsverhogingen meer door te voeren voor het transport van containers. CMA CGM bevriest de tarieven tot februari 2022. Waar de marktonderzoekers de voorbije weken voortdurend prijsstijgingen voorspelden, verwachten ze nu dat de transportkosten komende week stabiel blijven.
Prijsontwikkeling 2021
Onderstaande grafiek toont de prijsontwikkeling in 2021 van het transport van een container van 40 voet van Shanghai naar Rotterdam.
Tientallen dollars per zonnepaneel
De prijzen voor transport naar Rotterdam zijn sinds het uitbreken van de coronacrisis al met meer dan 12.000 Amerikaanse dollar gestegen, want aan het begin van 2020 schommelde de prijs voor het transport van een 40-voets-container uit China naar Nederland tussen de 1.500 en 2.000 Amerikaanse dollar.
Per container van 40 voet vervoeren Chinese fabrikanten zo’n 800 tot 900 zonnepanelen. Voor grootformaatzonnepanelen met hogere vermogens gaan er zelfs maar zo’n 600 tot 700 zonnepanelen in een container. Daarmee zijn de transportkosten voor een zonnepaneel sinds vorig jaar februari in sommige gevallen – afhankelijk van het formaat zonnepanelen – al met 20 Amerikaanse dollar per zonnepaneel gestegen.