Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
Rederijen CMA CGM en Hapag-Lloyd stoppen met verhogen prijzen voor transport containers
© Darryl Brooks | Dreamstime.com

Rederijen CMA CGM en Hapag-Lloyd stoppen met verhogen prijzen voor transport containers

Containerlijnvaartrederijen CMA CGM en Hapag-Lloyd hebben aangekondigd tijdelijk geen prijsverhogingen meer door te voeren voor het transport van containers. CMA CGM bevriest de tarieven tot februari 2022.

Het transport van containers is sinds het uitbreken van de coronapandemie schrikbarend duur geworden. Het vervoer van een 40-voets-container met zonnepanelen van Shanghai naar Rotterdam kost inmiddels meer dan 14.000 Amerikaanse dollar; een prijsstijging van 12.000 Amerikaanse dollar in krap 1,5 jaar tijd.

4,57 miljard dollar winst
Daarbij schieten niet langer alleen de spottarieven – de prijzen voor onmiddellijke levering – de lucht in, maar ook de tarieven voor langetermijncontracten. Rederijen maken hierdoor extreme winsten. De omzet van CMA CGM steeg in het tweede kwartaal bijvoorbeeld met 77 procent tot 12,4 miljard Amerikaanse dollar. De winst voor belasting steeg zelfs met 280 procent van 1,21 tot 4,57 miljard Amerikaanse dollar.

Langetermijnrelatie
De Franse rederij CMA CGM kondigde afgelopen donderdag als eerste rederij ter wereld aan tot 1 februari volgend jaar de spottarieven niet verder te verhogen.

Het bedrijf stelt prioriteit te geven aan zijn langetermijnrelatie met klanten ‘in het licht van een ongekende situatie in de scheepvaartindustrie’. Sinds begin 2021 zijn de spottarieven voor containervervoer blijven stijgen als gevolg van de congestie in de havens en de grote onbalans tussen de vraag en de effectieve capaciteit van het zeecontainervervoer.

Hapag-Lloyd volgt
Onder meer marktonderzoeksbureau Drewry ING spraken eerder al uit dat de prijzen naar verwachting de komende maanden blijven stijgen. Maar desondanks heeft CMA CGM besloten alle prijsverhogingen uit te stellen voor al haar dochterbedrijven, te weten CMA CGM, CNC, Containerships, Mercosul, ANL en APL. In de afgelopen 15 maanden heeft de Groep ook haar containervloot uitgebreid met 780.000 teu; oftewel 20-voetcontainers.

Hapag-Lloyd heeft het voorbeeld van CMA CGM inmiddels gevolgd en eveneens aangekondigd de spottarieven tot 1 februari 2021 niet te verhogen. De Duitse rederij heeft nog geen officiële melding gemaakt van de bevriezing van de tarieven, maar wel aan het Engelse scheepvaartsdagblad Lloyd’s List laten weten dat het de komende weken geen verdere prijsverhogingen oplegt aan klanten. ‘We denken dat de spottarieven hun hoogtepunt hebben bereikt, we streven geen verdere stijgingen na en we hopen dat de markt langzaam tot rust komt.’

Nu in Solar Magazine

September 2021

Marieke Beugel (Verbond van Verzekeraars): ‘Verzekeraars zijn niet bang voor zonnepanelen’ Radovan Kopecek over renaissance Europese zonne-energieketen: ‘Pv is coming home’ Erik de Leeuw (SOLARWATT): ‘Geen zin om...
Vacatures
KiesZon zoekt:

Field Service Engineer

Fulltime (40 uur) - 5248 NL
Eigenenergie.net zoekt:

Bouwkundig Calculator BIPV

Fulltime (40 uur) - Spaarpot 20 , 5667 KX Geldrop
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van Solar Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!