Volgens de brancheorganisatie – waarbij 15.000 handelaren, producenten en exporteurs zijn aangesloten – is er nog geen sprake van een start van het herstel van de containerlijnvaart.
Nauwelijks op te brengen
evofenedex meldde eerder deze maand dat 66 procent van haar leden problemen ervaart door verstoringen in de logistiek.
Containerlijnvaartrederijen CMA CGM en Hapag-Lloyd hebben aangekondigd tijdelijk geen tariefsverhogingen voor het containertransport meer door te voeren nadat in de afgelopen 1,5 jaar prijsstijgingen van honderden procenten zijn doorgevoerd. Die prijzen zijn volgens evofenedex voor veel ondernemers nauwelijks meer op te brengen en de huidige crisis is volgens de brancheorganisatie ongeëvenaard en met name mkb- en retailbedrijven worden hard geraakt.
Inflatie
De tariefstop heeft betrekking op de spotvrachttarieven van de containerlijnvaartrederijen, maar verdere prijsverhogingen door het opleggen van extra toeslagen zijn nog niet uitgesloten. Desondanks spreekt evofenedex van een verstandig besluit, aangezien nieuwe tariefsverhogingen de komende maanden alweer op de loer liggen.
‘Steeds meer ondernemers zijn genoodzaakt prijsverhogingen van hun producten door te voeren, waardoor hun concurrentiepositie, en zelfs hun voortbestaan, onder druk komen te staan’, aldus evofenedex. ‘Experts waarschuwen dat de exorbitante containertarieven inflatie in de hand werken. 90 procent van de wereldhandel gaat via zeevaart. Grondstoffen en halffabricaten, voedingsmiddelen en consumentengoederen worden allemaal getroffen door de huidige crisis.’
Machtsverhoudingen
evofenedex heeft samen met de European Shippers’ Council (ESC) en de Global Shippers’ Alliance (GSA) veelvuldig contact op nationaal, Europees en internationaal niveau over de huidige marktverstoring. Daarbij vragen de organisaties aandacht voor de teruglopende betrouwbaarheid en afnemende dienstverlening van de containerlijnvaartrederijen en congestie in havens.
Hierbij gaat het vooral over de machtsverhoudingen in de huidige transportmarkt en hoe deze meer in balans kunnen komen. Zowel in Amerika, China als Europa vindt inmiddels onderzoek plaats naar het marktgedrag van containerlijnvaartrederijen.
Verantwoordelijkheid rederijen
evofenedex verwacht niet dat het besluit van de tariefstop tot een herstel van de markt naar de normale situatie zal leiden. De verwachting is volgens de brancheorganisatie dat tarieven tot het eind van 2021 op de huidige niveaus blijven en de markt op zijn vroegst vanaf Chinees Nieuwjaar – vanaf februari 2022 – kan herstellen.
De afgelopen kwartalen hebben de containerlijnvaartrederijen miljardenwinsten geboekt. Volgens evofenedex brengt dit voor de rederijen ook de verantwoordelijkheid met zich mee om betrouwbaarheid en kwaliteit van hun dienstverlening te herstellen. ‘Alleen een stop op tariefsverhogingen is niet voldoende om het vertrouwen in de markt te herstellen’, besluit de organisatie.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.