Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
5 redenen waarom transportkosten voor containers met zonnepanelen blijven stijgen
© Dudlajzov | Dreamstime.com

5 redenen waarom transportkosten voor containers met zonnepanelen blijven stijgen

De kosten voor het transport van een container uit China naar Europa en Amerika zijn explosief gestegen en hevige concurrentie om zeevrachtcapaciteit is het nieuwe normaal. En dat zal nog wel even zo blijven…

Dat stellen senior sectoreconoom Rico Luman en senior econoom internationale handel Joanna Konings van ING. Zij stellen dat de zeevrachttarieven dit kalenderjaar naar verwachting nieuwe hoogtepunten blijven bereiken en op de langere termijn boven het niveau van voor het uitbreken van de coronapandemie zullen blijven.

Nieuwe normaal
De kosten voor transport van een container met zonnepanelen uit China doorbreekt naar alle waarschijnlijkheid deze week de grens van 12.000 Amerikaanse dollar.

Hevige concurrentie om zeevrachtcapaciteit is volgens de analisten van ING het nieuwe normaal. Zij dragen 5 redenen aan waarom de prijzen hoog zullen blijven.

1. Aanhoudende verstoring evenwicht stuwt prijzen omhoog
‘Problemen die zich vanaf het begin van de coronapandemie hadden opgestapeld, zijn onder meer onbalans in de productie van en de vraag naar goederen’, analyseren Luman en Konings. ‘Landen sloten op verschillende tijdstippen en gingen op wisselende momenten open. Verder sneden rederijen op belangrijke routes in de transportcapaciteit. Naarmate het herstel vorderde, heeft de mondiale vraag zich vooral sterk hersteld in de sectoren die het nauwst verbonden zijn met de internationale handel in goederen. De concurrentie om zeevrachtcapaciteit is hierdoor geïntensiveerd.’

2. Weinig alternatieven voor zeevracht
Volgens Luman en Konings is er verder een gebrek aan alternatieven voor zeevracht. ‘Dat maakt het moeilijk om op dit moment stijgende transportkosten te vermijden. Voor producten met een hogere waarde zouden alternatieve vervoerswijzen normaal gesproken een optie zijn, zoals de verzending van elektronische apparaten door de lucht of per trein, niet in de laatste plaats via de “Zijderoute”. Maar ook daar is de capaciteit momenteel beperkt en zijn de tarieven gestegen. Verladers van producten met een lagere waarde, hebben de vrachtkosten zien stijgen van ongeveer 5 procent van hun inkoopkosten tot meer dan 20 procent. De moeilijkheid om stijgingen op deze schaal in winstmarges op te vangen, betekent dat eindgebruikers de gevolgen kunnen gaan voelen door prijsverhogingen of veranderingen in de beschikbaarheid van producten.’

3. Onevenwichtig herstel in heel 2021
Sommige landen exporteren al meer goederen dan vóór de pandemie, terwijl in andere landen zoals Amerika de export achterblijft bij het algehele herstel van de productie. ‘Nu de concurrentie om zeevrachtcapaciteit zal voortduren, zal het onevenwichtige herstel enkele van de problemen voor de wereldhandel – waaronder lege containers die zich op de verkeerde plaats bevinden – blijven verergeren’, stellen Luman en Konings. ‘Dit alles zorgt op korte termijn voor meer druk op de vrachttarieven.’

4. Minder ‘blanco’ afvaarten helpen capaciteitsbeperkingen te verminderen
Wereldwijd is de capaciteit op de belangrijkste scheepvaartroutes hersteld tot het niveau van vóór de grote lockdowns in 2020, hoewel blanco afvaarten – geannuleerde havenbezoeken – in het eerste kwartaal zorgden voor een vermindering van 10 procent van de geplande capaciteit. Luman en Konings: ‘Er zijn dit kwartaal tekenen van verbetering die volgens de huidige plannen gemiddeld 4 procent zullen bedragen. Annuleringen zijn deels een reactie op vertragingen, dus hoewel het systeem overbelast blijft, kan op korte termijn opnieuw scheepvaartcapaciteit uit het systeem worden gehaald.’

Bovenstaande grafiek met data van eeSea en ING toont de ingezette en geannuleerde verzendcapaciteit op routes tussen Europa, Noord-Amerika en Azië.

5. Havencongestie en sluitingen zorgen voor vertragingen
‘Zoals het verband tussen geannuleerde afvaarten en vertragingen suggereert, is congestie een deel van het probleem’, vervolgen Luman en Konings. ‘De scheepvaartprestaties in 2021 zijn doorgegaan waar 2020 was geëindigd. Er zijn enkele tekenen dat de gemiddelde prestatie zal verbeteren naarmate het aandeel schepen dat op tijd hun bestemming bereikt, toeneemt. Tegelijkertijd blijven de algehele prestaties de laagste in 10 jaar tijd. Bovendien leidt de coronapandemie nog steeds tot verstoringen, zoals de plotselinge sluiting begin juni van de Chinese containerhaven Yantian die onderdeel is van ’s werelds vierde grootste containerhaven Shenzhen.’

Onderstaande grafiek met data van Sea-Intelligence en ING toont het aantal schepen dat op tijd arriveert.

Nu in Solar Magazine

September 2021

Marieke Beugel (Verbond van Verzekeraars): ‘Verzekeraars zijn niet bang voor zonnepanelen’ Radovan Kopecek over renaissance Europese zonne-energieketen: ‘Pv is coming home’ Erik de Leeuw (SOLARWATT): ‘Geen zin om...
Vacatures
Technique Solair zoekt:

Projectleider zonne-energie

Fulltime (40 uur) - Nederland
Natuurlijk Energie Nederland B.V. zoekt:

Verkoop Medewerker Binnendienst

Parttime (24 uur) - Maasbracht. 6051 DW, 7
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van Solar Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!