Het maritieme marktonderzoeksbureau publiceert wekelijks de World Container-Index (WCI). Dat is een samenstelling van containervrachttarieven op 8 belangrijke routes van en naar de Verenigde Staten, Europa en Azië. De prijs voor het transport van een container met zonnepanelen naar Rotterdam bevindt zich momenteel op een niveau van circa 13.000 Amerikaanse dollar.
Activiteiten stopgezet
De prijzen liggen voor 40-voets-containers op de verschillende vaarroutes van Azië naar Europa en Amerika 7.000 tot 10.000 Amerikaanse dollar boven de 5-jarige gemiddelden. Voor producten met een lage waarde kan deze prijsstijging niet worden opgevangen door verladers en Drewry stelt dat sommige exportactiviteiten zijn stopgezet door de extreme transportkosten.
Met het komende piekseizoen dat in aantocht is op de Aziatische routes, verwacht Drewry dat de spottarieven en onderliggende capaciteitstekorten nog nijpender zullen worden. De containervloot groeit volgens de analisten momenteel niet snel genoeg om aan de onverzadigbare vraag te voldoen. Het gevolg? Stijgende prijzen…
Oplossing vinden
De analisten van Drewry zijn weinig optimistisch over het vinden van een oplossing om de verstoring van de toeleveringsketen te verhelpen. ‘Gebeurtenissen in de Zuid-Chinese haven van Yantian – waar een corona-uitbraak in mei de activiteiten bijna 1 maand hinderde met een domino-congestie in nabijgelegen havens in Azië als gevolg – en eerder bij de blokkade van het Suezkanaal, tonen aan hoe kwetsbaar het ecosysteem is en hoe uitdagend het is om meer veerkracht in te bouwen.’
Drewry schat dat 16 procent van de wereldwijde transportcapaciteit dit jaar verloren zal zijn gegaan als direct gevolg van een lagere havenproductiviteit. In het coronajaar 2020 was dat ‘slechts’ 11 procent.
Hele keten onder druk
De World Shipping Council (WSC) – de grootste internationale brancheorganisatie voor de lijnvaart en rederijen, met kantoren in onder meer Washington en Brussel – stelt dat niet de transportcapaciteit, maar de toegenomen vraag het probleem is. ‘De congestie veroorzaakt door de extreme vraag in combinatie met operationele verstoringen, is voelbaar in alle wereldwijde toeleveringsketens’, stelt John Butler, president en chief executive officer van World Shipping Council. ‘In de Verenigde Staten staan alle onderdelen van de toeleveringsketen onder ongekende druk: er is een gebrek aan spoor- en vrachtwagencapaciteit, magazijnen zijn vol en havens barsten uit hun voegen.’
In Amerika is de besteding aan consumptiegoederen onder consumenten en bedrijven in 11 van de afgelopen 12 maanden met meer dan 10 procent gegroeid ten opzichte van het jaar ervoor. Om dit in perspectief te plaatsen: in de 18 jaar voor de coronapandemie was het gemiddelde groeipercentage 4,7 procent. In de eerste 3 maanden van het huidige kalenderjaar groeide volgens Drewry de Aziatische export naar Noord-Amerika met 34 procent. Dat is verreweg de hoogste kwartaalgroei sinds Drewry in 1995 startte met het verzamelen van statistieken over vrachtvolumes.
Vraag moet normaliseren
Zeevaartmaatschappijen zetten alle beschikbare capaciteit in en halen alles uit de kast om de operationele verstoringen als gevolg van het coronavirus te beheersen. Maar wanneer havens de lading die al in de dokken ligt niet kunnen verwerken, kunnen schepen volgens de WSC-topman niet aanleggen om hun lading te lossen en te laden. ‘De huidige situatie is niet de schuld van een bepaalde actor in de toeleveringsketen. Toeleveringsketens kunnen deze extreme vraagpiek eenvoudigweg niet efficiënt verwerken, wat leidt tot vertragingen, verstoringen en capaciteitstekorten die in de hele keten worden gevoeld. Alle spelers in de toeleveringsketen werken aan het zuiveren van het systeem, maar het feit is dat zolang de enorme importvraag van bedrijven en consumenten aanhoudt, de uitdagingen zullen blijven bestaan.’
‘We hebben te maken met een marktafwijking veroorzaakt door de pandemie en de daaruit voortvloeiende verschuivingen in de consumptiepatronen’, besluit Butler. ‘Alleen een genormaliseerde vraag en een einde aan corona-gerelateerde operationele uitdagingen zullen de knelpunten in de toeleveringsketen oplossen.’
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.