
Dit nadat kanaalbeheerder Suez Canal Authority (SCA) half april beslag legde op het containerschip. Shoe Kisen, eigenaar van containerschip Ever Given dat het Suezkanaal blokkeerde, riep eerder al averij-grosse in. Daarmee poogt de rederij de kosten van de blokkade mede te laten betalen door de ladingeigenaren.
Ruim 20.000 containers
Op het schip bevinden zich ruim 20.000 containers met zonnepanelen, waaronder van PVO International dat eerder al de ambitie uitsprak om de containers zo snel mogelijk naar Rotterdam te willen halen. Dat dit uiteindelijk maanden op zich heeft laten wachten, is grotendeels te wijten aan het uitblijven van een akkoord over de schade van 900 miljoen Amerikaanse dollar die SCA vergoed wilde zien. Uiteindelijk verlaagde de SCA de schadeclaim naar 500 miljoen Amerikaanse dollar. De hoogte van de uiteindelijke schadevergoeding is niet bekendgemaakt.
De Ever Given arriveert naar verwachting woensdag 28 juli in de loop van de middag bij ECT Delta terminal (zuidzijde) in de Rotterdamse haven. De verwachte aankomsttijd is 15.00 uur, maar kan nog gewijzigd worden. De verwachting is dat het schip tot begin augustus in de Rotterdamse haven blijft en daarna vertrekt naar Felixstowe.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.