Utrecht krijgt als eerste stad ter wereld op korte termijn een grootschalig bidirectioneel ecosysteem waarbij elektrische auto’s niet alleen stroom kunnen afnemen, maar ook kunnen opslaan en op een later moment kunnen terugleveren.
Aantal deelauto’s verdubbelen
De ambitie van Koolen Industries en We Drive Solar is om in Utrecht het energie- en mobiliteitssysteem van de toekomst te realiseren: honderden elektrische deelauto’s die zorgen voor schone lucht, minder auto’s op straat en die de buffer vormen voor grootschalige toepassing van zonne- en windenergie in de stad en regio.
In het bijzijn van Koning Willem-Alexander werd 2 jaar geleden de allereerste bidirectionele publieke laadpaal in gebruik genomen in Utrecht. Inmiddels heeft We Drive Solar ruim 500 laadpalen en meer dan 100 elektrische deelauto’s in de stad gerealiseerd. Met de investering van Koolen wordt het aantal elektrische deelauto’s nog dit jaar verdubbeld naar 200 en zal dit volgend jaar opnieuw verdubbelen. Daarmee krijgt Utrecht als eerste stad ter wereld een grootschalig bidirectioneel ecosysteem.
We Drive Solar werkt hiervoor samen met onder andere de gemeente Utrecht, Hyundai, Stedin, Last Mile Solutions, Elaad, Utrecht Sustainability Institute, Renault en projectontwikkelaars zoals MRP, Ballast Nedam Development en Heijmans.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.