Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
Elektrische deelauto’s kunnen congestie in het elektriciteitsnet halveren

Elektrische deelauto’s kunnen congestie in het elektriciteitsnet halveren

Elektrische deelauto’s zorgen voor de helft minder congestie in het elektriciteitsnet dan elektrische auto’s voor privégebruik, omdat gebruikers anders laden. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Utrecht.

Deelautorijders zouden volgens het onderzoek de spitsuren op het elektriciteitsnet omzeilen. Dat stellen de Utrechtse onderzoekers in het artikel ‘The Impact of Transitioning to Shared Electric Vehicles on Grid Congestion and Management’.

Elektriciteitspieken
De wetenschappers van het Copernicus Instituut voor Duurzame Ontwikkeling van de Universiteit Utrecht hebben onderzocht of de overgang naar elektrische deelauto’s invloed heeft op de elektriciteitspieken die het laden van de auto’s veroorzaakt. De onderzoekers gebruikten hierbij laaddata van de elektrische deelauto’s van We Drive Solar.

De huidige laadpieken vinden plaats op doordeweekse avonduren. Dit is het moment waarop elektrisch rijders hun auto na hun rit aan het laadstation koppelen en tegelijkertijd de huishoudens in de wijk veel elektriciteit gebruiken om bijvoorbeeld te gaan koken. Het onderzoek laat zien dat de elektriciteitspiek van het laden van elektrische auto’s met meer dan de helft afneemt wanneer een groot deel van de bewoners overstapt op een deelauto. Mensen met een deelautoabonnement worden namelijk sneller gestimuleerd om andere manieren van transport te gebruiken en leggen minder kilometers af per auto. Bovendien worden deelauto’s minder snel voor woon-werkverkeer gebruikt, waardoor er minder auto’s tegelijkertijd laden wanneer mensen thuiskomen van werk.

Verdere integratie
Het onderzoek pleit voor een verdere integratie van elektrische deelauto’s om netproblemen te voorkomen en om zelfs positief bij te dragen aan een stabieler elektriciteitsnetwerk. De tijd die een elektrische auto nodig heeft om op te laden, is vaak veel korter dan de tijd dat deze auto aan een laadstation staat. Hierdoor wordt er veel onderzoek gedaan naar hoe de batterijen van elektrische auto’s gebruikt kunnen worden door netbeheerders om het energiesysteem in balans te houden, bijvoorbeeld door de stroom uit de elektrische auto’s weer terug te geven aan de wijk op piekmomenten. Het onderzoek toont aan dat de mogelijkheden om het stroomnet in balans te houden groter zijn wanneer een groot deel van de bewoners overstapt naar elektrische deelauto’s. Het gebruiken van elektrische auto’s als batterijen op wielen wordt momenteel onderzocht in het onderzoeksproject Smart Solar Charging.

Het project Smart Solar Charging is mede mogelijk dankzij het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) Kansen voor West II. Het project wordt geleid door Utrecht Sustainability Institute en LomboXnet die samenwerken met Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht, Last Mile Solutions, We Drive Solar, GoodMoovs, New Solar, The People Group, Siers, Enervalis, Jedlix, Stedin en Smart Solar Charging.

Nu in Solar Magazine

Marktgids Zonne-energie 2021

De Marktgids Zonne-energie 2021 kent 13 rubrieken met onder meer de volgende redactionele artikelen: COVERSTORY  Vlaamse zonne-energiemarkt gaat nieuw tijdperk in, Nederlandse zonne-energiemarkt na coronacrisis klaar voor...
Vacatures
Zonmaat zoekt:

Senior Elektricien Zonnepanelen (m/v) Friesland

Fulltime (40 uur) - Frjentsjerterdyk 1, Sexbierum, Friesland, 8855 XC
KiesZon zoekt:

Commercieel Projectleider

Fulltime (40 uur) - 5248 NL
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van Solar Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!