logo
wvhj2023
© Rosshelen | Dreamstime.com
© Rosshelen | Dreamstime.com
25 februari 2021

3,3 miljoen euro subsidie ROBUST: congestie stroomnet oplossen met elektrische auto’s

Het innovatieproject ROBUST heeft 3,3 miljoen euro subsidie toegekend gekregen. Inzet van het project is lokale congestieproblemen op het elektriciteitsnet verminderen door elektrische auto’s bidirectioneel te laden

Vanaf 1 april 2021 werken partners in Utrecht, Arnhem en Delft in het samenwerkingsproject flexibel elektriciteitssysteem voor stadsregio’s. Het bidirectioneel laden van elektrische auto’s met onder meer zonne-energie vormt daarbij een belangrijke pijler. Voor het ROBUST-project werd door het consortium Stedin, Smart Solar Charging BV / We Drive Solar, Enervalis, Edmij, ElaadNL, Technische Universiteit Delft, Hogeschool Utrecht, gemeente Utrecht en gemeente Arnhem - dat onder leiding staat van de Universiteit Utrecht en het Utrecht Sustainability Institute - met succes subsidie aangevraagd binnen de regeling Missiegedreven Onderzoek Ontwikkeling & Innovatie (MOOI).

Flexibiliteitssysteem
ROBUST onderzoekt de optimale verhouding tussen netverzwaring en de inzet van flexibiliteit, met het doel congestieproblemen te reduceren en flexibiliteit te leveren aan nationale energiemarkten.

ROBUST is volgens de betrokkenen het eerste onderzoek ter wereld naar grootschalige inzet van bidirectionele (red. vehicle-to-grid) personenauto’s in combinatie met batterijen, slim ladende bussen en andere assets. Het doel is het realiseren van een flexibel elektriciteitssysteem op het niveau van stadsregio’s. De bidirectionele elektrische auto’s worden geladen met lokaal opgewekte duurzame energie, en kunnen de energie weer terugleveren aan het net wanneer dat nodig is. Slimme software zorgt voor afstemming tussen het verbruik en opwekken van elektriciteit. Auto’s vormen zo een tijdelijke opslag van duurzame energie, als een batterij op wielen. Het ROBUST-consortium ontwikkelt een regiobreed flexibiliteitssysteem dat steden in steeds meer duurzame energie en elektrisch vervoer voorziet. De pionierende stadsregio’s en Arnhem nemen deel met een aantal wijken als onderzoekslocaties.

Optimale verhouding
De projectpartners onderzoeken daarbij onder meer wat de optimale verhouding is tussen netverzwaring enerzijds en de inzet van flexbronnen anderzijds. Ook onderzoeken zij hoe het juiste energiemarktontwerp, effectieve financiële prikkels en andere factoren de flexbronnen en bijbehorende spelers positief kunnen beïnvloeden.

‘ROBUST gaat ons inzicht bieden in hoe steden kunnen bijdragen aan de stabiliteit van de elektriciteitsvoorziening’, duidt professor Wilfried van Sark van de Universiteit Utrecht. ‘We zien erg uit naar dit project dat wij samen met het Utrecht Sustainability Institute gaan coördineren.’

‘Bidirectioneel laden van elektrische auto’s biedt enorme kansen om de integratie en opschaling van duurzame energie te versnellen’, vult Robin Berg van We Drive Solar aan. Henk Fidder, van netbeheerder Stedin, over het project: ‘Door de energietransitie wordt het energiesysteem steeds complexer. Decentrale opwek en elektrificatie nemen sterk toe. ROBUST onderzoekt in welke mate flexibiliteit in de toekomst ingezet kan worden als alternatief voor grootschalige netinvesteringen. Zo brengen we ook in de toekomst veilig, betrouwbaar en betaalbaar energie naar onze klanten.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten