logo
wvhj2023
© Oleksandr Tkachenko | Dreamstime.com
© Oleksandr Tkachenko | Dreamstime.com
21 juni 2021

Enervalis claimt primeur: virtual power plant van laadpalen elektrische auto’s en zonnepanelen

Enervalis claimt een wereldprimeur: de inzet van laadpalen voor elektrische auto’s als virtual power plant om zo batterijen, warmtepompen, zonnepanelen en windmolens aan te sturen en het stroomnet te stabiliseren.

‘Met onze technologie helpen we voorkomen dat ergens in Nederland onverwacht het licht uitgaat’, zegt Seppe Thewis, programmaleider bij Enervalis.

20.000 laadpalen
Het is volgens het bedrijf een wereldprimeur dat een virtual power plant bestaande uit laadpalen wordt ingezet om het elektriciteitsnet in balans te houden. De capaciteit van de laadpalen wordt dus extra benut, zonder dat hiervoor extra investeringen nodig zijn.

De afgelopen jaren hebben Enervalis en NewMotion, dochteronderneming van Shell, nauw samengewerkt om de algoritmen op te stellen om aan de eisen van hoogspanningsnetbeheerder TenneT te voldoen. NewMotion beschikt momenteel over 20.000 laadpalen die voldoen aan de eisen voor gridbalanceringsdiensten, en dat aantal blijft de komende jaren groeien.

Zelflerende algoritmen
De zelflerende algoritmen die Enervalis heeft ontwikkeld, voorspellen per elektrisch rijder op welk moment de auto hoeveel geladen moet worden. Op basis van die data worden het tijdstip en de snelheid van laden zodanig gestuurd dat de laadpalen helpen om het elektriciteitsnet in balans te houden. Het comfort van de rijder wordt daarbij gegarandeerd. Momenteel wordt er gewerkt aan een app waarmee de voertuigeigenaar het algoritme persoonlijk kan beïnvloeden, door zijn vertrektijd aan te passen of het maximaal laadvermogen te activeren.

Volgens Thewis biedt de nieuwe technologie grote kansen. Niet alleen om auto’s slimmer te laden, maar ook om ze in de toekomst slim te kunnen óntladen; oftewel bidirectioneel laden genoemd. Zo doet Enervalis mee aan het samenwerkingsproject ROBUST: het eerste onderzoek ter wereld naar grootschalige inzet van bidirectionele (vehicle-to-grid) personenauto’s, in combinatie met batterijen, slim ladende bussen en andere energie-assets. Doel is om een flexibel elektriciteitssysteem te realiseren op het niveau van stadsregio’s. De bidirectionele elektrische auto’s worden geladen met lokaal opgewekte, duurzame energie en leveren de energie terug aan het net wanneer dat nodig is.

Proef Utrecht
In de Smart Solar Charging proeftuin in Utrecht wordt dit jaar in samenwerking met Hyundai een eerste proef gedaan met een bidirectioneel ecosysteem. De batterijen in elektrische deelauto’s worden grootschalig ingezet om duurzame energie op te slaan. Enervalis levert de algoritmen voor deze proef, met als doel lokale congestieproblemen op het elektriciteitsnet te verminderen.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten