
Duurzaamheidsclaims moeten namelijk op duidelijke, concrete en ondubbelzinnige wijze gepresenteerd worden om ervoor te zorgen dat consumenten niet misleid worden over de duurzaamheid van de producten of diensten.
Tot 900.000 euro boete
De ACM komt met diverse voorbeelden van claims over duurzame energie die misleidend zijn, zoals: ‘Het merendeel van onze groene stroom wordt opgewekt in Nederland’, terwijl uit het stroometiket blijkt dat 20 procent is opgewekt in Nederland en 80 procent niet. Of de claim: ‘In Nederland presteren wij het beste op het gebied van energietransitie’, terwijl volstrekt onduidelijk is waarmee wordt vergeleken en op grond waarvan dit bedrijf ‘de beste’ is.
Bedrijven die consumenten misleiden met claims die zij niet kunnen waarmaken, kan de ACM een last of een boete opleggen. De boetes kunnen oplopen tot 900.000 euro per overtreding of een percentage van de omzet.
Leidraad
De ACM heeft niet alleen een brief gestuurd naar de energiebedrijven, maar ook naar ruim 100 ondernemingen in de kleding- en zuivelsector. Ook zij zouden zich schuldig maken aan valse claims. De toezichthouder stelt dat bedrijven eerlijk moeten zijn over duurzaamheid, en mogen alleen duidelijke, juiste en relevante duurzaamheidsclaims gebruiken. De ACM heeft deze 3 sectoren geselecteerd voor aanvullend onderzoek, omdat bij vooronderzoek bleek dat hier veel mogelijk misleidende duurzaamheidsclaims gedaan worden.
De ACM heeft eerder dit jaar al de ‘Leidraad duurzaamheidsclaims’ gepubliceerd. In deze leidraad licht de autoriteit toe welke regels er gelden voor het gebruiken van duurzaamheidsclaims. De nu verstuurde sectorbrieven bouwen voort op de Leidraad Duurzaamheidsclaims. Duurzaamheidsclaims moeten op duidelijke, concrete en ondubbelzinnige wijze gepresenteerd worden om ervoor te zorgen dat consumenten niet misleid worden over de duurzaamheid van de producten of diensten.
Onderbouwen met GvO’s
Energiebedrijven die groene stroom leveren, moeten dit onderbouwen met garanties van oorsprong (GvO’s) en de consument hierover informatie verstrekken via het stroometiket op hun website.
Dit betekent dat eventuele claims met betrekking tot de hoeveelheid geleverde groene stroom en de herkomst daarvan in overeenstemming moeten zijn met de informatie op het stroometiket en afgeboekte GvO. Daarnaast moet het stroometiket voor de consument gemakkelijk te vinden zijn, wat betekent dat dit maximaal 1 muisklik verwijderd mag zijn van de duurzaamheidsclaim.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.