- Beslag op Ever Given: ‘Belangrijkste doel containers zo snel mogelijk naar Rotterdam halen’
- Stuurgroep Extra Opgave: 45 terawattuur extra groene stroom nodig voor elektrificatie industrie
- JinkoSolar verkocht afgelopen jaar bijna 19 gigawattpiek zonnepanelen
- ZonSamen vraagt 5 miljoen euro postcoderoossubsidie aan voor zonnepanelen Thuisvester
- CBS: energieverbruik Nederland 3 procent gedaald, inzet wind en zon fors gestegen
- Vlaanderen introduceert renteloze renovatiekrediet voor verduurzamingen woningen
- Nationaal Groeifonds kent industrie 338 miljoen euro toe voor opschalen groene waterstof
- Vakbeurs Solar Solutions International krijgt broertje in Duitsland
Eerste schepen Suez-vloot dit weekend in Rotterdam, Logistieke Alliantie wil schade beperken
De eerste schepen van de Suez-vloot worden rond dit weekend in Rotterdam verwacht. De Logistieke Alliantie hoopt de schade te beperken door goede samenwerking en stelt dat het naarmate de week vordert drukker wordt.
De haven van Rotterdam stelde eerder al te verwachten dat zij door een goede voorbereiding de aanzwellende stroom van schepen die ontstaan is als gevolg van de blokkade van het Suezkanaal goed kan verwerken. Wel is vertraging onvermijdelijk. Naarmate de komende week vordert, zal het door de komst van de Suez-vloot drukker worden in de havens en ook handels- en productiebedrijven zullen dit merken.
Ruimere openingstijden
Tijdens het overleg van de Logistieke Alliantie is al eerder gesproken over ruimere openingstijden voor warehouses en distributiecentra. Er is ook aandacht gevraagd voor het verruimen van de openingstijden van keurpunten in de haven.
Er zijn vooralsnog geen grote werkzaamheden op corridors gepland die het containervervoer kunnen vertragen. Eind april is er wel onderhoud aan de Benelux-tunnel. Men bekijkt nog welke impact dit heeft op de vervoersstromen.
Meer spoorcapaciteit
Om handels- en productiebedrijven die gebruikmaken van spoorvervoer zo goed mogelijk te faciliteren, heeft ProRail laten weten te zorgen voor extra capaciteit op het spoor.
De verwachting is dat de komende tijd extra goederentreinen worden ingezet om de vracht van de vertraagde schepen te vervoeren. De spoorbeheerder gaat uit van een paar extra treinen per dag voor de periode van enkele weken.
Volgen van schip en lading
Er zijn verschillende instrumenten die handels- en productiebedrijven kunnen gebruiken voor het volgen van het schip en hun lading. Via ship tracker van het Havenbedrijf Rotterdam krijgt men 48 uur voor aankomst van het schip de meest actuele aankomsttijd (ETA). Via cargo tracker van Portbase kan men de losmomenten van de containers volgen en het vertrek vanaf de zeeterminal.
Zoveel mogelijk beperken
De Logistieke Alliantie – een samenwerking van onder meer Havenbedrijf Rotterdam, Transport en Logistiek Nederland, evofenedex Schiphol Group, ProRail en de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens – overlegt de komende periode wekelijks om de afhandeling van de Suez-vloot te ondersteunen.
Verwachtingsmanagement en goede communicatie blijft daarbij volgens het overlegorgaan van belang: de inkomende Suez-vloot zal voor ontregeling en vertraging zorgen, maar door goede samenwerking hopen de partijen de schade zoveel mogelijk te beperken.
Eerder
- 7 april 2021 | Rederij Ever Given roept avarij-grosse in en wil ladingeigenaren mee laten betalen aan schade
- 6 april 2021 | Haven Rotterdam na blokkade Suezkanaal: ‘Stroom goed op te vangen, vertraging onvermijdelijk’
-
30 maart 2021 | Naweeën blokkade Suezkanaal: ‘Enorme vertragingen, prijzen zonnepanelen gaan mogelijk stijgen’