Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
Haven Rotterdam na blokkade Suezkanaal: ‘Stroom goed op te vangen, vertraging onvermijdelijk’
© Van der Wolf Images | Dreamstime.com

Haven Rotterdam na blokkade Suezkanaal: ‘Stroom goed op te vangen, vertraging onvermijdelijk’

De haven van Rotterdam verwacht door een goede voorbereiding de aanzwellende stroom van schepen die ontstaan is als gevolg van de blokkade van het Suezkanaal, goed te kunnen verwerken.

Havenbedrijf Rotterdam stelt proactief overleg te voeren met alle betrokken partijen – van rederijen tot terminals, binnenlandse terminals en achterlandvervoerders – om te bekijken hoe de straks aanzwellende stroom van schepen zo soepel mogelijk afgehandeld kan worden.

Bezettingsgraad beheersbaar
‘Die afhandeling wordt zonder twijfel een uitdagende klus, maar met de juiste voorbereiding denken we dat we deze stroom goed kunnen opvangen’, stelt het havenbedrijf. ‘Voor een soepele afhandeling van scheepslading is het van belang dat de bezettingsgraad van de terminals beheersbaar blijft. Aangezien er een meer dan gebruikelijke hoeveelheid schepen en lading wordt verwacht, is een snelle doorstroming van belang, evenals een optimale balans tussen import- en exportlading.’

Het havenbedrijf maakt hiertoe bijvoorbeeld afspraken door de deepsea containerterminals over aan te leveren exportcontainers. Te vroeg aanleveren van exportcontainers levert immers onnodige bezetting op en beperkt de zeezijdige afhandeling van importcontainers. Daarnaast is het van belang dat containers die aankomen in Rotterdam, zo spoedig mogelijk van de terminal afgaan. Omdat niet iedereen gelijktijdig bij de terminals geholpen kan worden, wordt eveneens een oproep gedaan op alle partijen in de logistieke keten om te bezien of tijdelijke veranderingen in hun processen mogelijk zijn. Ook wordt aan deze partijen gevraagd om tijdig, volledig en correct data uit te wisselen, zodat ketenpartners proactief kunnen anticiperen op veranderingen.

56 containerschepen
Op de dag dat containerschip Ever Given werd losgetrokken, waren er volgens het havenbedrijf circa 60 schepen van plan om via het Suezkanaal naar Rotterdam te varen. Van deze 60 schepen zijn 56 containerschepen, 3 tankers en 1 autotransportschip. Op het moment dat de Ever Given vlot werd getrokken, lagen circa 20 van deze schepen voor anker en was voor 6 schepen de keuze gemaakt om om te varen via Kaap de Goede Hoop.

Onlinedienst voor importeurs
Voor importeurs die de komende weken graag willen volgen wanneer hun container gelost is, en onderweg is naar zijn eindbestemming, heeft het havenbedrijf een onlinedienst beschikbaar.

Capaciteit oprekken kent grenzen
‘Alle havens ter wereld beschikken over een gegeven lengte aan kademuren waar schepen kunnen afmeren’, besluit het havenbedrijf. ‘Deepsea-terminals beschikken over een min of meer gegeven hoeveelheid kranen om lading te lossen en te laden. Deze randvoorwaarden bepalen in hoge mate hoe snel schepen kunnen worden afgehandeld. Ook de beschikbaarheid van benodigde dienstverleners zoals roeiers en loodsen is niet oneindig. Met de verwachte toevloed van schepen na openstelling van het Suezkanaal betekent dit dat vertragingen in de afhandeling van scheepsbezoeken in havens onvermijdelijk zijn, dus ook in de haven van Rotterdam.’

Eerder

Nu in Solar Magazine

September 2021

Marieke Beugel (Verbond van Verzekeraars): ‘Verzekeraars zijn niet bang voor zonnepanelen’ Radovan Kopecek over renaissance Europese zonne-energieketen: ‘Pv is coming home’ Erik de Leeuw (SOLARWATT): ‘Geen zin om...
Vacatures
Solar Monkey zoekt:

Customer Success Manager BeNeLux, focus België

Fulltime (40 uur) - 2595AN
Wattkraft GmbH & Co. KG zoekt:

Front Office medewerker – Inside Sales

Fulltime (40 uur) - 3552ez
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van Solar Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!