- PV CYCLE treedt toe tot bestuur van Zonne-energie Recycling Nederland
- Benchmark Zon op Dak: 5 procent meer zon op dak, 12 procent bedrijfsdaken heeft zonnepanelen
- Arrest gepubliceerd: teller 100.000 Vlaamse eigenaren zonnepanelen telt niet meer terug
- Europese norm EN 62446 voor zonnepalen nu ook in het Nederlands beschikbaar
- Greenspread, Rooftop Energy, Solaris Industria, CT Energy en Ealyze verder onder één naam: Groendus
- Consumenten krijgen kosten verwijderen gasaansluiting sinds 1 maart volledig vergoed
- Onenigheid Zeeuwind en Deltawind met Sunrock over drijvend zonnepark bij Deltawerken
- GPC lanceert slimme sturing van boilers en warmtepompen voor Vlaamse eigenaren zonnepanelen
Vattenfall Solar Team presenteert nieuwe teamleden, race onzeker door coronavirus
Het Vattenfall Solar Team heeft zijn 17 nieuwe teamleden gepresenteerd. Door het coronavirus is het nog allerminst zeker of de World Solar Challenge in Australië doorgaat, maar het team bereidt zich gewoon voor.
De Bridgestone World Solar Challenge is een 3.000 kilometer lange race dwars door de Australische ‘outback’. De tweejaarlijkse race wordt vanwege de sterke bezetting gezien als het officieuze wereldkampioenschap (WK) voor zonneauto’s.
Laatste keer
Bij de allereerste deelname in 2001 pakte het Vattenfall Solar Team meteen goud. In totaal stond het team 7 keer op de hoogste trede, de laatste keer was in 2017. Dit jaar doet het team voor de 11e keer mee en zal Vattenfall voor de laatste keer hoofdsponsor zijn.
Elke 2 jaar ontwerpt en bouwt het team een volledig nieuwe zonneauto. De auto van dit jaar krijgt de naam Nuna11 en wordt deze zomer gepresenteerd. Voor elke race wordt een nieuw team samengesteld uit studenten van de TU Delft die de auto ontwerpen, bouwen en ermee racen. Het huidige team bestaan uit 17 studenten.
Bouwen met coronaprotocol
De komende maanden bouwt het team aan een volledig nieuwe zonneauto. De teamleden werkten de afgelopen maanden grotendeels vanuit huis aan het ontwerp, en komen alleen samen als het nodig is. Dat gebeurt in kleine groepjes en op basis van een zelf ontworpen en streng coronaprotocol, gebaseerd op de richtlijnen van het RIVM. Zo hopen ze dit najaar te kunnen jagen op eerherstel, tijdens het officieuze WK zonneracen in Australië. Bij de laatste race in 2019 ging voorganger NunaX vlak voor de finish in vlammen op.
Toen de nieuwe teamleden afgelopen zomer solliciteerden voor een plekje, was de wereld al in de ban van de coronapandemie. De huidige lockdown en de wereldwijde maatregelen hangen als een donkere wolk boven de zonneracewereld. Maar oktober is nog ver weg, en het team is hoopvol gestemd. ‘De coronamaatregelen in Australië zijn zeer streng, maar een jaartje overslaan is voor ons niet aan de orde’, benadrukt teamleider Christiaan Wiers. ‘Het is voor ons eigenlijk heel eenvoudig: als de race straks doorgaat, dan is het geen optie dat wij er niet bij zijn. We gaan dus volle bak aan de slag, waarbij we uitgaan van het scenario dat de race doorgaat.’